Milion korun není malý obnos. Přesto na Pražském okruhu stačí jen na 92 centimetrů dálnice.

Česko neumí stavět levně. Ukazuje to i analýza nákladů na výstavbu silnic v Česku, Rakousku, Německu a Slovinsku, kterou vypracovala kanadská společnost IBR Consulting. Samotné náklady na stavbu jsou zhruba stejné. V Česku jsou oproti druhým zemím dražší tunely a levnější mosty. Cenu českých dálnic ale zvyšují takzvané vyvolané náklady. To jsou například několikakilometrové přivaděče, jejichž stavbu si obce vynutí - s tím, že jinak nedovolí vést dálnici svým katastrem.

Dvakrát tolik


Vícenáklady zvyšují ceny dálničních staveb v Česku podle kanadské studie průměrně o 15 procent. Cenu Pražského okruhu ale téměř zdvojnásobily.

V roce 2003 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládalo, že 81 kilometrů okruhu kolem metropole, který je součástí transevropské trasy z Paříže do Istanbulu, bude stát 37,8 miliardy korun. Podle letošních informací ŘSD ale přijde dostavba zbývajících 66 kilometrů okruhu celkem na 71,4 miliardy korun.

"Na začátku je čára na mapě, později se rozpracovávají detaily, počet křižovatek, mostů, tunelů. Vzhledem k tomu, že do tohoto řízení zasahují samospráva, ekologické organizace či jednotlivci, náklady postupně rostou," zdůvodňuje mluvčí ŘSD Jan Hoření nárůst nákladů Pražského okruhu o 33 miliard korun.

Přání obcí jsou oprávněná


Požadavky obcí nebo občanských sdružení náklady Pražského okruhu zvýšily. Třeba v úseku od Běchovic po dálnici D1 by se měl okruh podle žádosti Říčan a Kolovrat zahloubit až o patnáct metrů. To znamená miliony navíc a deset měsíců zpoždění.

Přání obcí jsou ale oprávněná. Vinu za zdražení nese špatná příprava stavby, tvrdí jednoznačně zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu. Investor podle ní ignoroval vliv stavby na životní prostředí a podhodnotil náklady.

Stavba okruhu kolem Prahy byla schválena v roce 1963. Projekt vznikal v éře komunistických pohlavárů, kteří třeba nechali Národní muzeum obklíčit slepou magistrálou. Náklady či ekologie byly v té době podružné. Avšak ani po roce 1989 nikdo razantně nezměnil projekt Pražského okruhu tak, aby lidem nevadil a zbytečně se nezdražil.