spatne-silnice-192-128.jpgDíky pomoci čtenářů HN jsme v uplynulých týdnech vytipovali šest nejhorších silnic v Česku. Během šesti dílů seriálu redaktoři zmapovali celkem 600 kilometrů hlavních tahů Česka. V závěrečném dílu seriálu i na základě vašich zkušeností shrnujeme důvody, které české silnice řadí k nejhorším v Evropě, i to, co by se na nich mělo změnit.


Proč na českých silnicích umírá více lidí než dříve? Jen od ledna do července se počet mrtvých proti stejnému období z loňska zvýšil o 105 lidí, tedy o pětinu. Důvody jsou zřejmé každému, kdo po Česku jezdí. HN vybraly na základě postřehů svých čtenářů, redaktorů, a také posluchačů Motožurnálu Českého rozhlasu hlavní problémy, se kterými se setkávali na všech problematických silnicích v Česku.

1. Předjíždění vždy a všude

Na silnici od Pohořelic do Znojma v nepřehledném klesání k viaduktu u Miroslavi předjíždí malý renault kamion přes dvojitou čáru. Během pěti minut ho následují další dvě auta. Jeden řidič tu letos podobný manévr nepřežil. "Přitom je jasné, že dvojitá čára tu je kvůli tomu, že místo je nepřehledné," říká šéf znojemských dopravních policistů Robert Pešek. Jasné to zřejmě není. A to nejen na této silnici. Zvlášť třeba na tahu z Prahy do Karlových Varů je plná čára spíše výzvou k předjíždění.

2. Vysoká rychlost

Ten, kdo jede devadesátkou, provoz "jen brzdí". Běžná rychlost na silnicích první třídy mimo obec se totiž pohybuje mezi 100 - 110 km/h. Klasickým příkladem je část silnice za Mirošovicemi směrem na Tábor. "Polovina aut tam jede 80, druhá 120 km/h," popsal jeden ze čtenářů HN. Rekordmanům zde ve stoupacím pruhu policisté naměřili i 160 km/h. "Není výjimkou, že tuhle rychlost naměříme na devadesátce i u nás," přidává se znojemský policista Pešek.

3. Nebezpečné křižovatky

"Problémové jsou vlastně všechny křižovatky," hodnotí "svůj" úsek silnice číslo 38 z České Lípy do Jihlavy kutnohorský šéf dopravní policie Tomáš Račák. Podobně to vypadá i na dalších silnicích. Nejde přitom jen o problémy s odbočováním do leva, kdy většinou chybí odbočovací pruh a hned se tvoří kolony. Tedy pokud stačí řidiči zabrzdit, protože křižovatka je jako na tahu z Hradce do Jaroměře u autobazaru Trotina za kopcem. Řešení se zdá prosté - přimalovat odbočovací pruh. Jenže silnice jsou úzké a musí se vykupovat okolní pozemky.

Řešením jsou i kruhové objezdy. Ty však na řadě míst chybí. Přitom třeba "kruhák" u Černé Hory na tahu Brno - Svitavy však ukázal, že pomůže. Nehod je sice víc, ale menších.

4. Široké díry, úzké silnice

Policisté na části silnice z Brna do Svitav jezdí pravidelně k nehodám kamionů, které si urazí levá zpětná zrcátka. Na silnici se prý nevejdou. Je to jen další indicie, že něco není v pořádku. Všichni přitom už dlouho vědí, že silnici je potřeba rozšířit. Jenže stát nemá na výkup pozemků. A ani mít nebude.

Stát do většiny zmiňovaných silnic nechce dávat peníze. Omlouvá to tím, že někdy v budoucnu je mají nahradit dálnice. Silničáři se ale nedokážou vyrovnat ani s největším problémem silnic - vyjetými kolejemi a krátery.

Využívají mírného znění zákona a místo oprav na ně jen upozorňují varovnými značkami. Problém je však i poté, když silnice skutečně opraví. Třeba na silnici u Pohořelic se tvoří krátery jen v čerstvě opravených místech.

5. Chybí policejní hlídky

Redaktoři HN nenajeli jen šest set kilometrů po vybraných silnicích, ale i dalších více než tisíc nutných k tomu, aby se na vybrané úseky vůbec dostali. Ani jednou nenarazili na policejní hlídku. Výjimkou byla policejní auta u nehod na dálnici D1 a pendlující policejní octavie na silnici mezi Karlovými Vary a Sokolovem. Přitom šéfové okresních inspektorátů o nebezpečných místech vědí. Jen prý nemají lidi a u silnic chybí plochy, kde by mohli auta zastavovat.

Nové vedení dopravní policie teď slibuje, že dá více pravomocí regionálním dopravním policistům, jimž mají na silnicích pomoci i normální "pořádkoví" policisté v uniformě. A že bude tam, kde ji chce vidět veřejnost.

6. Kde jsou obchvaty obcí?

Českými a moravskými obcemi projíždějí tisíce aut denně. Když už nesrazí chodce, bourají alespoň v kolonách, které se tvoří před semafory a přechody pro chodce. Právě v obcích je nejvíc zřejmé, že staré silnice rostoucímu počtu aut nestačí.


Váš výběr nejhorší silnice v Česku

HN na základě vašich tipů a postřehů vybraly a prověřily šest nebezpečných úseků českých silnic. Nyní vám výběr nabízíme k finálnímu posouzení. Která ze silnic je opravdu ze všech nejhorší?

Dejte nám vědět na www.ihned.cz/silnice.

Nadále se budeme ptát zodpovědných, co pro zlepšení bezpečnosti udělají.


070824_05p.jpg
Top 6 nejhorších silnic v Česku