Rok starý Ford Focus s 23 tisíci kilometry na tachometru, tedy prakticky nový vůz, lze v Česku pořídit za 325 tisíc korun.

Stejný zcela nový automobil je o sto sedmdesát tisíc korun dražší. Pro zákazníka je rozhodování jednoduché. Díky markantnímu rozdílu v ceně - při neznatelném opotřebení - sáhne po použitém zánovním voze.

Dovoz rok starých použitých aut ze zahraničí letos roste. Jejich nízké ceny jsou hlavní příčinou toho, že se nezvedají ani ceny nových aut, i když se jejich odbyt zvyšuje.

Nákupy už se slevou


"Ano, ceny vozů v Česku klesají níž a níž, odbyt přitom roste. Je to kvůli konkurenci. Ze zahraničí se totiž na trh tlačí půl roku či rok stará ojetá auta. Cenový rozdíl oproti novým je pro zákazníky zajímavý," tvrdí František Konrád z firmy Auto Domanský, která patří mezi největší tuzemské prodejce nových francouzských vozů Peugeot.

Cenová válka s ojetinami jde tak daleko, že například Fiat uvádí slevy již jako jednu z položek ceníku. Základní cenu Fiatu Punto, 247 tisíc korun, nikdo nezaplatí, protože je okamžitě snížena o sedmnáct tisíc na necelých 230 tisíc korun. To je méně než cena rok starého ojetého punta.

Ceny v Česku neporostou


Prodej nových aut v Evropě stagnuje. Za sedm měsíců vzrostl meziročně jen o desetinu procenta. Ceny nových vozů se ale v devatenácti evropských zemích od ledna do července zvýšily v průměru o 2,1 procenta.

Na rozdíl od tohoto trendu v Česku ve stejném období ceny aut klesly v průměru o půl procenta. Prodej přitom stoupá. Za letošních sedm měsíců se prodalo o 5400 nových osobních aut víc než loni, to představuje růst o 7,4 procenta.

"Ceny se ale zvyšovat nebudou. Aby se odbyt udržel, budou prodejci i nadále poskytovat bonusy a akční slevy jako dosud," soudí Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.