I když se tuzemské cestovky stále brání inzerovat úplné ceny zájezdů, objevují se první odvážlivci, kteří tuto praxi v Česku chtějí prolomit.

Kompletní ceny leteckých zájezdů se chystá lidem nabízet největší internetová cestovní kancelář Invia. "Je férovější, aby se lidi na první pohled dozvěděli, kolik za dovolenou zaplatí, a nemuseli se k ní složitě dostávat. Nový systém chceme spustit brzy," říká Michal Tůma, mluvčí Invie.

Zveřejňování cen zájezdů bez palivových a letištních příplatků, letištních tax a dalších poplatků je dnes v Česku běžné. I některé z klasických cestovek dávají najevo, že s tím možná brzy skončí.

"Během dvou týdnů se rozhodneme, jestli budeme nabízet zájezdy na příští léto podle dosavadního modelu nebo za konečnou cenu. Katalogy s touto nabídkou začínáme připravovat, tak musí padnout verdikt brzy," řekl Roman Fisek z cestovní kanceláře Firotour. Podobný krok nevyloučil ani největší hráč na tomto trhu Exim Tours a také například menší Canaria Travel.

Cestovky maskují skutečné ceny zájezdů hlavně z marketingových důvodů. "Bez příplatků jsou zájezdy opticky levnější a víc přitáhnou pozornost," řekl Tůma. Podle něj se každá cestovka bojí, že když začne inzerovat ceny včetně všech příplatků, přijde o klienty. "Až to budou dělat všichni, začneme to dělat i my. Konkurence na trhu je ostrá," říká Dan Plovajko, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

Dosavadní způsob prodeje zájezdů je už delší dobu předmětem sporu Sdružení obrany spotřebitelů s cestovními kancelářemi. To dokonce minulý měsíc kvůli neúplným cenám zažalovalo jako exemplární příklad největší tuzemskou cestovní kancelář Exim Tours.

Naopak Asociace cestovních kanceláří ČR včera varovala, že změna současné praxe by vedla ke zdražení zájezdů.

"Ve stanovení jednotné ceny leteckých zájezdů brání cestovním kancelářím pohyblivé letištní taxy a palivové příplatky leteckých společností. Cestovní agentury by do jednotné ceny musely započítat riziko z navýšení těchto poplatků a zájezd by tak byl dražší," řekl její mluvčí Jan Papež. S tím ale nesouhlasí právnička ochránců spotřebitelů Klára Přikrylová.

"Cestovní kanceláře by se při stanovení cen mohly řídit zákonem, podle kterého mohou změnit cenu zájezdů z důvodu zdražení dopravy či změny kurzu. Agentury tento zákon ale nevyužívají," uvedla Přikrylová.

K tomu, aby Češi nemuseli ceny zájezdů luštit, tlačí cestovky i ministerstvo financí. To připravuje novelu zákona o cenách, podle které budou muset cestovky inzerovat pouze úplnou cenu všech zájezdů. "Novelu předložíme poslancům na podzim. Záměrem je, aby platila od příštího roku," řekl včera HN náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Zavést ceny bez rébusů nutí tuzemské cestovky i rostoucí konkurence německých společností. Ty inzerují většinou zájezdy rovnou za definitivní cenu a mají už tisíce zákazníků z Česka. Doposud Češi museli dojíždět na letiště v Německu, v těchto dnech ale už společnost Thomas Cook spustila prodej zájezdů na listopadové termíny s odletem z Prahy.