Postavit si čerpací stanici přímo na nově otevřeném dálničním výjezdu směrem na Százhalombatta, to už je tedy velká drzost. Na cestě k největší rafinerii maďarské ropné a plynařské společnosti MOL nelze modrý vývěsní štít rakouského koncernu OMV přehlédnout. Koncern má svou pobočku jako naschvál v místě, kudy MOL rád provází své návštěvníky k jedné z nejmodernějších rafinerií Evropy.

Přestože šéf OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, včera oficiálně prohlásil, že nechce podniknout žádné nepřátelské převzetí, Zslot Hernádi mu očividně nevěří. Muž s krátkými, šedivými vlasy je šéfem 14 000 zaměstnanců MOL. V branži jeho firma patří sice mezi ty střední, a tak by to podle Hernádiho mělo i zůstat. "Naše samostatnost se osvědčila," říká. Snaze Rakušanů, kteří by uvítali spolupráci obou firem, se proto neustále vyhýbá.

OMV zvyšuje podíl v MOL


Dvě stě padesát kilometrů od Budapešti na západ, na náměstí Otto-Wagner-Platz 5, v devátém vídeňském okrsku, se na samostatnost MOL dívají jinak. Zde má svou centrálu OMV. Koncern patří svým obratem ve výši 19 miliard eur v sektoru sice již k těm větším hráčům, ve srovnání s giganty, jako je Shell či Gazprom, je ale stále ještě malý. A právě to by chtěl šéf společnosti Ruttenstorfer změnit. Pomoci by v tom měl očividně právě MOL. OMV zvýšilo svůj podíl v maďarském koncernu již na 18,6 procenta, dojít dále se mu ale zatím nepodařilo.

MOL se totiž brání všemi způsoby, jelikož je přesvědčen, že přátelský tón zpráv z Rakouska zastírá skutečný záměr převzít ho. Podle šéfa Hernádiho by navíc fúze neměla žádný velký smysl, spíše by více zničila, než vylepšila.

Pomoc maďarské vlády


Na pomoc chce firmě proto nyní přispěchat i vláda premiéra Ference Gyurcsányho, která připravuje zákon omezující vliv zahraničních státních firem na strategické sektory maďarského hospodářství. Bránit se ale snaží i MOL sám, a sice odkupem akcií. Jen v úterý oznámil odkup dalších 156 500 akcií společnosti. Jako oficiální důvod sice předkládá optimalizaci kapitálové struktury, podle expertů je ale pravým důvodem snížení počtu akcií, což by ztížilo převzetí ze strany OMV. Analytici tak odhadují, že nyní MOL drží již zhruba třicet procent svých podílů.

Ruttenstorfer z OMV se ale nechce vzdát. I navzdory protichůdným postojům Maďarů věří, že přece jen ke svazku obou firem během příštích let dojde. "Nabídli jsme MOL spojení našich dvou společností. Neřekli jsme ale, jak má ta kombinace vypadat," citovala agentura ČTK Ruttenstorfera. "Jasně jsme oznámili, že jakékoli kroky k tomuto spojení potřebují souhlas managementu MOL," dodal.

Za neústupností rakouského manažera přitom stojí snaha, aby jeho firma nevyšla z očekávané druhé vlny konsolidace evropského ropného sektoru s prázdnou. Díky spojení nebo spolupráci s MOL by naopak jeho koncern ještě více posílil svou silnou pozici na trhu ve střední a východní Evropě. Rakouskou vládu má Ruttenstorfer, který byl kdysi i náměstkem ministra financí, již na své straně. "Spojení OMV a MOL považuji za smysluplné," míní například ministr hospodářství Martin Bartenstein. Dostat na svou stranu Maďary ale pro Ruttenstorfera bude zřejmě tvrdý oříšek.