České firmy už brzy budou moci ještě víc vyjít vstříc svým zaměstnancům, kteří mají malé děti. Ti už nebudou muset složitě hledat místo v mateřské škole či si najímat na hlídání potomků drahou chůvu. Děti umístí přímo do firemní školky.

O zřízení vlastních školek uvažují už například Česká spořitelna, Česká pojišťovna či Unipetrol.

"Chceme k tomu firmy motivovat daňovými úlevami. Zatím příliš neměly zájem, protože je to pro ně nákladné a nemají žádné úlevy od státu. To by se právě mělo změnit," vysvětluje Marián Hošek, náměstek ministra práce a sociálních věcí.

Změna zákonů pro vytvoření těchto předškolních zařízení by měla být hotova nejdéle do roka. S předložením úprav se počítá až po schválení reformních zákonů.

Firemní školky za jesle

"Vůbec se takové myšlence nebráníme a v budoucnu bychom školku mohli zřídit. Nejprve si ale chceme mezi našimi zaměstnanci udělat průzkum, zda by měli o takovou službu zájem," říká Michaela Lagronová, mluvčí Unipetrolu.

Firemní školky by mohly fungovat i pro nejmenší děti jako obdoba tradičních jeslí, které postupně v Česku zanikají. Rodiče by s dítětem neztratili kontakt a i během pracovní doby by je mohli navštívit. "Je to ale lepší alternativa než jesle. Navíc si firma udrží nadané zaměstnance, kteří nezůstávají dlouho na mateřské," upozorňuje Klára Tomková z obecně prospěšné společnosti Dům pro motýlky, která se jako zatím jediná v Česku zabývá zřizováním a provozem firemních školek.

O její služby mají zájem především nadnárodní farmaceutické firmy, které však chtěly zůstat v anonymitě. "Inspiraci jsme hledali ve Švédsku, kde mají systém pro předškolní děti dobře propracovaný. Děti hlídají zkušení pedagogičtí pracovníci maximálně šest hodin denně," popisuje Tomková.

Do firemní školky společnosti Dům pro motýlky mohou rodiče dát už i batolata.

"Není to pouze hlídání v koutku, ale děti mají i program. Učí se barvy, jazyky, tancují," říká Klára Tomková.

Zřízení firemní školky ale není podle ní levná záležitost. Měsíční náklady na jedno dítě činí zhruba 12 tisíc korun. Pokud firma navíc nemá vlastní prostory pro školku, počáteční finanční náklady se mohou vyšplhat až do milionových částek.

"Právě to nejvíce firmy zpočátku odrazuje. Zájem zatím mají větší společnosti. Matka dává na školku část z rodičovského příspěvku, zbytek platí zaměstnavatel," vysvětluje Tomková.

Pokud by však prošel návrh Nečasova ministerstva, firmy by si náklady mohly odečíst z daní. "Menší firmy, kterým by se zřizování školky nevyplatilo, by si například nakoupily místa v místních mateřských školách, kam by děti zaměstnanců mohly chodit," podotýká Marián Hošek.

Běžná praxe v cizině

Firemní školky existují běžně ve vyspělých evropských zemích, například v Německu, Francii či Velké Británii. V Česku podobné výhody pro zaměstnance například zajišťuje IBM.

"Nemáme klasickou firemní školku, ale využíváme služeb jedné ze soukromých mateřských škol přímo v areálu firmy. Je to pro zaměstnance výhodnější i finančně," říká mluvčí IBM Vladimíra Králíková.

Firemní školky by v budoucnu měly vyřešit nedostatek míst v mateřských školách. Podle analýzy ministerstva práce a sociálních věcí, o které informovaly jako první Lidové noviny, školky nyní odmítají každé druhé dítě ve věku od tří do pěti let.