Do provizorního kruhového objezdu na křižovatce hlavního tahu z Brna na Svitavy a frekventované odbočky na Blansko vytvořené betonovými panely naráží kamion. Krátce po středečním poledni zašpuntuje polovinu křižovatky a rázem se ze všech tří směrů začínají vytvářet dlouhé kolony. Na to, že trasa působí dojmem okresní silnice, jsou kolony překvapivě dlouhé.

"Svým stavem je to průměrná okreska, provozem malá dálnice. Když pojedete z Brna, všimněte si pomníčků, najdete je na každém kilometru," vystihuje dění na silnici František Tenora, jeden ze čtenářů HN, kteří upozorňují na nebezpečné úseky silnic v Česku.

Právě tito čtenáři vybrali silnici první třídy číslo 43 z Brna do Svitav jako jedno z nejnebezpečnějších míst v zemi.

HN_070713_02p.jpg
Nebezpečná místa na silnici Brno-Svitavy

Na jejím relativně krátkém úseku - z Brna do Svitav to je necelých sedmdesát kilometrů - je nejhorší hlavně část v Jihomoravském kraji: tedy od konce krátké rychlostní silnice u Lelekovic za Brnem přes Letovice a včetně navazujícího úseku k Březové, která již leží v Pardubickém kraji. Od začátku roku se tu bouralo více než 140krát - tedy skoro každý den.

To, že tato silnice není příliš bezpečná, je vidět už po pár kilometrech cesty z Brna. Hned za kruhovým objezdem u vjezdu do obce Lipůvka řidiče brzdí informační panel s rychlostí, kterou řidičům naměří radar. O pár kroků dál bliká oranžové světlo u přechodů. Oba jsou navíc vybarveny: bílé pruhy jsou prokládané reflexními žlutými.

Varovná značení prý pomohla, i když částečně. Nehod, při nichž auta smetla chodce přecházející silnici z parkoviště na jídlo do formanky, ubylo.

Jenže přejít silnici je stále problém. Chodci musí na začátku přechodu pozorovat desítky projíždějících aut, než se najde řidič, který je pustí.

Držet pak po výjezdu z obce na krátkém několikasetmetrovém klesání devadesátikilometrovou rychlost je brnkání na nervy řidičům, kteří se těsně lepí na zadní část auta. Musí tu předjíždět, i když po pár metrech vjíždí do další obce. Tím, jak rychle se v ní vzdalují, je jasné, že předepsanou padesátku nedodržují.

Jenže tahle silnice je zrádná. Zatímco v její první části od Brna se vedle sebe při předjíždění vejdou v nejhorším tři auta, v prvním z lesních úseků za Milonicemi už se na této tepně mezi Rakouskem a Polskem předjíždět nedá.

Silnice tu je úzká právě na šířku dvou kamionů. Přesto tu řidiči i přes plnou čáru předjíždějí: následky pak připomínají křížky podél silnice.

Sotva les končí, přichází další ošemetné místo. Ostatně dokládají to zbytky přední části auta, které tu minulý víkend vyrylo do zatravněné stráně pořádnou brázdu. Přestože na mírnou pravotočivou zatáčku upozorňuje značení, řidiče to vynese do protisměru anebo až dál do stráně.

Nejhoršími a nejtragičtějšími místy jsou však úseky s křižovatkami. Ty přitom nejsou nijak nepřehledné. Problém je v tom, že řidiči jezdí po hlavní rychle. "Třeba u křižovatky na Drnovice jim často naměříme 120 až 140 kilometrů za hodinu. Ty následky jsou pak tragické," říká šéf dopravní policie v Blansku Jaroslav Řezníček.

Ještě horší místo je však o dva kilometry dál u nájezdu z Boskovic. Problémů tu je hned několik: navečer tu řidiče oslňuje slunce, problém je i odhadnout, jak rychle auta po hlavní jedou, a ta i zde překračují devadesátku. Následky? Na silnici takto chtěli nedávno ve svém voze najet dva starší manželé. Oslnění a špatný odhad rychlosti přijíždějícího auta způsobily srážku, po níž dva lidé zemřeli.

Ten "správný" zážitek z jízdy však přichází po průjezdu Letovicemi. "Úsek Letovice - Březová je jedním z těch naprosto nedůstojných silnice první třídy," shodují se čtenáři. Kamiony zde vyjely tak hluboké koleje, že by se z nich mohla stát turistická atrakce. Silnice je zde tak úzká, že si tu kamiony často urazí zpětná zrcátka. Ze silnice odpadává krajnice do příkopů. To se změní teprve za Březovou, kde je povrch již opravený. I tady se však bourá: na konci trasy ve Svitavách míjíme na kraji silnice po nárazu stojící modrou hondu se zdemolovaným předkem.

Hledáme nebezpečné silnice, řekněte nám o nich