V České republice bylo loni o 1600 dolarových milionářů více než v roce 2005. Přes 21 milionů korun mělo loni na účtu téměř 15 tisíc lidí. V pravidelné analýze to uvedla poradenská společnost Capgemini společně s investiční bankou Merryll Lynch. O tom, že počet nejbohatších v Česku roste, ale vypovídá i stále větší zájem o služby privátních bankéřů či prodejců nejrůznějšího druhu luxusního zboží.

Český trh objevují značky, pro které dosud středoevropská kotlina stála na okraji zájmů. Jejich doslova "výkladní skříní" je nejprestižnější adresa v zemi - pražská Pařížská ulice.

Jen letos tu své butiky otevřely značky jako Cartier, Burberry či Prada. Příští rok by k nim měl přibýt obchod Gucci.

Kabelky táhnou

Důvod je nasnadě - prodej luxusního zboží v Česku zažívá nebývalý boom. Růst poptávky zaznamenal například luxusní výrobce kožených zavazadel, kabelek a bot Louis Vuitton, který v Pařížské patří k tradičním nájemníkům.

"Rychle se blížíme k tomu, že poměr našich tuzemských zákazníků a turistů, kteří u nás nakupují, bude stejný. Ještě před několika lety tvořili Češi pouze 30 procent klientely," uvedla Martina Lewis, která tuto luxusní značku prodávající kabelky i po více než stotisícových částkách v Česku mediálně zastupuje.

Češi navíc podle ní stále častěji hledají ty nejdražší produkty firmy, které dosud nakupovala především zahraniční klientela. "Více se zajímají o unikátní, výjimečné věci, které stojí opravdu hodně peněz," dodala Lewis.

Kromě toho, že bohatí Češi více utrácejí za oblečení a doplňky, hledají také bydlení, kterým svůj majetek demonstrovat.

"Trh se rozdělil. Stále existuje zájem o cenově dostupné bydlení, poptávka po luxusních bytech však rychle roste. Netýká se to pouze Prahy, ale i dalších východoevropských měst, jako jsou Bratislava, Kyjev či Moskva," uvedl mluvčí Sekyra Group Radek Polák. Některé z bytů, po kterých je velká sháňka, si opravdu mohou dovolit jen členové klubu dolarových milionářů.

"Například 240metrový byt ve Františkánské zahradě v Praze stojí více než 70 milionů korun," dodal Polák.

Drahá auta přicházejí

Trend příchodu těch nejluxusnějších značek ale potvrzuje i trh s automobily. Na nedávno skončeném Autosalonu v Brně měly svou expozici vůbec poprvé Bentley či Lamborghini.

Ale také německé značky Wiesmann a Spyker. Ty zatím od lednového nástupu na český trh prodaly šest vozů. Cena nejlevnějších modelů v základní verzi přitom začíná na 2,6 milionu korun. Dovozce, firma Charouz, plánuje v příštích letech prodat v Česku asi deset vozů každé značky ročně.

Spyker zatím v Česku prodal dva modely - jejich cena přesáhla deset milionů. "V této kategorii už si lidé rádi připlatí, především za nadstandardní vybavení, jako je plisovaná kůže, loga na brzdičích nebo rozšířené blatníky," popsal Andrej Barčák z firmy Charouz. Auta s více než stoletou historií se vyrábějí ručně, loni jich firma zvládla 96.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru