Evropské firmy utíkají z amerických akciových trhů. Koncem minulého týdne se rozhodl opustit technologický trh Nasdaq švédský výrobce autobusů a nákladních vozů Volvo AB. Podle firmy za to mohou nízké obchody s jejími akciemi ve Spojených státech a snaha ušetřit na nákladech. Útěk z USA umožnila i změna americké burzovní legislativy.

Automobilka Volvo není přitom zdaleka jedinou společností, která se z akciových trhů v USA rozhodla uprchnout. Americký kontinent letos opouští celá řada dalších evropských firem. Patří mezi ně například aerolinky British Airways, portugalská energetická společnost Energias de Portugal, britská chemička ICI, italská společnost Ducati Motor Holdings nebo francouzská potravinářská firma Danone.

Silná regulace a náklady


Důvody k odchodu jsou přitom prakticky stejné - vysoká regulace, komplikovaná administrativa, nízký objem obchodů s akciemi a vysoké náklady na držení registrace. Jinými slovy, členství na burze v USA je pro evropské firmy příliš drahé. Třeba British Airways, které se rozhodly opustit New York Stock Exchange (NYSE) letos v dubnu, chtějí tímto krokem ušetřit na nákladech až 20 miliónů dolarů.

Kvůli nákladům, které souvisejí především s pravidelným poskytováním informací americkým regulačním orgánům, vzdala koncem května obchodování na NYSE i firma ICI. "S ohledem na vysoké náklady na administrativu už nemá smysl plnit podmínky pro členství na burze," řekl listu Financial Times finanční šéf firmy Alan Brown.

Evropským firmám se také nelíbí, že musí za registraci platit dvakrát. Jednou na NYSE a podruhé na domácí burze, kde je většina z nich kotována. Podle odhadů deníku Financial Times se udržovací poplatky za setrvání na burze v USA ročně pohybují mezi 30 až 80 milióny eur.

Není přitom náhodou, že úprk evropských firem z USA graduje v posledních týdnech. Odchod ze zámoří jim totiž usnadnila americká komise pro cenné papíry (SEC), která 4. června změnila pravidla pro stažení akcií z burzy.

Donedávna totiž nebylo odhlášení z amerických trhů jednoduché. I po přerušení obchodování musela firma zasílat komisi pravidelné čtvrtletní zprávy tak dlouho, dokud neprokázala, že má méně než 300 akcionářů žijících v USA. SEC teď toto pravidlo zrušila pro firmy, které v Americe zobchodují ročně méně než pět procent svých akcií.

Návrat na evropské trhy


Ještě před 12 lety psal americký deník Wall Street Journal, že evropské společnosti vstupují na americký trh proto, aby získaly prestiž, zdroj kapitálu pro další růst a kvůli zprůhlednění. To už ale dávno neplatí. Většina evropských firem totiž dosahuje mnohem většího objemu obchodování v Evropě než v USA. V případě British Airways proteklo přes NYSE méně než pět procent kapitálu z celkového objemu zobchodovaných akcií. Navíc regulační podmínky evropských burz nejsou tak tvrdé.

"Společnosti si uvědomují, že mohou získat prostředky stejně snadno v Evropě jako v Americe," říká Alastair Ross Goobey, prezident International Corporate Governance Network. A dodává: "Proč se vystavovat větší regulaci a většímu riziku, když nemusíte?"

Kvůli přísné regulaci a vysokým nákladům v USA tak firmy chodí s novými akciemi raději na burzy do Londýna nebo Paříže. V Evropě letos utržily firmy za nové akcie již 37,8 miliardy dolarů (800 miliard korun), což je skoro o 80 % více než v USA. Na starý kontinent tak míří i některé americké firmy. To je třeba případ kalifornského výrobce automobilových součástek Catalyc Solutions, který loni úspěšně debutoval na burze v Londýně.