Ministři zemědělství Evropské unie se včera shodli na novém označování biopotravin.

Jak informovalo německé předsednictví, zatímco v současnosti lze značku "bio" lepit ve většině evropských zemí na potraviny prakticky libovolně, v budoucnosti by měli mít spotřebitelé svůj výběr ulehčený. Jednotné logo EU se totiž bude moci používat jen pro potraviny, jež obsahují nejméně z 95 procent ekologické složky.

"Je to skvělý úspěch, který pomůže spotřebitelům lépe rozeznat ekologické produkty napříč celou Evropskou unií," uvedla komisařka pro zemědělství Mariann Fischer-Boelová. Pokud ekologické složky ve výrobku nepřekročí hranici 95 procent, bude zboží označeno spojením "obsahuje ekologické složky".

Biopotraviny zažívají boom napříč celou Evropskou unií, byť na západ od českých hranic již podíl biopotravin neroste tak rychle jako v 90. letech. Opakem je Česká republika a další země střední a východní Evropy.

Tom Václavík z agentury Green marketing odhaduje, že obrat českého trhu biopotravin se může během čtyř let více než ztrojnásobit zhruba na 2,5 miliardy korun v roce 2010.

V loňském roce Češi utratili za potraviny v biokvalitě částku 760 milionů korun, což je meziročně nárůst o 59 procent. V dalších pěti letech lze podle Václavíka očekávat zvýšení o dalších 30 až 40 procent.

Zatímco loni biopotraviny představovaly v České republice zhruba 0,3 procenta spotřeby potravin, v roce 2010 už by to mohlo být procento.

K dalšímu vzestupu zájmu spotřebitelů by měly přispět informační kampaně a sílící povědomí o bioproduktech, rozšiřování nabídky v řetězcích a také stoupající kupní síla obyvatel, uvedl Václavík.

Biopotraviny v Česku dosud nabízely především hypermarkety a supermarkety, na které připadají skoro dvě třetiny prodejů biopotravin. Nyní je však začaly prodávat i diskontní prodejny, které se dosud orientovaly hlavně na nízkou cenu zboží.