Růst sazeb odhadlo ministerstvo financí na pět procent


Povinné ručení, které má v České republice uzavřeno 5,6 milionu řidičů automobilů, v průběhu příštích pěti let mírně podraží. Na druhé straně řidiči získají lepší podmínky pojistek, než jaké mají v současné době.

Vláda totiž včera schválila novelu zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Pokud ji schválí i poslanci, budou pojišťovny muset krýt vyšší majetkové škody než v současné době.

Ministerstvo financí předpokládá, že kvůli úpravám stoupnou ceny pojistek až o pět procent. Vyplývá to ze zprávy provázející návrh zákona, kterou mají Hospodářské noviny k dispozici.

Vyšší limity...


Novela zákona je reakcí na tlak Evropské komise, jež chce zlepšit ochranu motoristů. Brusel stanovil částku, kterou musí pojišťovna v případě potřeby vyplatit, na jeden milion eur, v přepočtu asi 28 milionů korun. A to jak u náhrad majetku, tak i zdraví.

V Česku je však zatím limit na úhradu zničeného majetku nižší, pouze 18 milionů korun. Musí se tedy zvýšit. V případě náhrad za zranění či úmrtí jsou naopak české předpisy tvrdší - platí limit 35 milionů korun.

...vyšší ceny


Ministerstvo přesto očekává, že kvůli zvýšení limitů pro úhradu materiálních škod vzrostou i ceny povinného ručení. U větších pojišťoven by se mohly ceny pojistného zvýšit o jedno až tři procenta, u menších ještě více. "Tento odhad je však předběžný, protože do něj není promítnuto případné zvýšení sazeb zajistného," uvádí ministerstvo. Vyšší růst zajistného, tedy pojištění pojišťoven, by mohl povinné ručení prodražit o další dvě procenta.

Pojišťovny se zatím k budoucímu vývoji cen nechtějí příliš vyjadřovat. "Ceny povinného ručení se odvíjejí především od množství škod a jejich výše, dopad novely bude v této souvislosti podružný," tvrdí například Bálek.

Podle mluvčí České asociace pojišťoven Marcely Kotyrové řada lidí již má povinné ručení uzavřeno na vyšší limity, než požaduje unie. "Zvyšuje se jen limit u škod na věci, s tím souvisí i vyšší pojistné. Růst by však neměl být výrazný," uvedla.

Zákaz diskriminace


Novela rovněž napraví některé nedostatky, které nyní zákon má.

Zajistí třeba peníze motoristům, kteří nyní doplácejí na střet s nepojištěným vozidlem. Teď zaplatí každý, kdo havárii sice nezavinil, ale nabouralo ho nepojištěné auto, na spoluúčasti pět tisíc korun. "Jelikož jde o nespravedlivé snížení ochrany poškozených provozem takových vozidel a o jejich diskriminaci, evropská směrnice takovou spoluúčast zakazuje," uvádí ministerstvo ve zprávě.

Lépe chráněni budou lidé i před řidiči, kteří zaviní havárii a ujedou. Nyní dostanou poškození náhradu jen za vážné poranění, nově jim připadnou peníze i za škody na věcech. Vyplatí je garanční fond pojišťoven.

Nové předpisy nezačnou platit příští rok, pojišťovny budou mít na jejich splnění pětileté přechodné období. Podle ministerstva je tato doba dostatečná na to, aby pojistky jednorázově výrazně nezdražily.