Důvod k radosti, ale i obavám má největší nízkonákladový letecký dopravce v Evropě, irský Ryanair. Jeho zisk v loňském fiskálním roce (skončil v březnu) vyskočil o celých 33 procent na rekordních 401,4 milionu eur. Firma však včera zároveň varovala, že letos čeká zpomalení růstu zisku na zhruba pět procent, a to kvůli zlevnění letenek.

Odlišný pohled na letošní perspektivy leteckého odvětví včera představila Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA). Předpokládá růst zisku o více než 30 procent na pět miliard dolarů.

Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani uvedl, že asociaci ke zlepšení výhledu vývoje zisku přimělo zvyšování produktivity a snížení nákladů aerolinek bez zahrnutí nákladů na pohonné hmoty o 15 procent.

Lepší výkonnost pomohla leteckému odvětví odolat rostoucím cenám pohonných hmot a většině firem se nyní daří udržet ziskovost i při cenách ropy kolem 70 dolarů za barel. Ještě před pěti lety byli letečtí dopravci ziskoví při ceně ropy kolem 20 dolarů za barel.

Také některé klasické letecké společnosti, například Air France/KLM či Lufthansa před několika týdny uvedly, že očekávají příznivý vývoj.

Přijde útlum, nebo zisk?

K historicky nejvyššímu zisku loni Ryanairu pomohly dražší ceny letenek, jejichž průměrná cena stoupla o sedm procent. Firmě v roce 2006 vzrostly také tržby z prodeje doplňkových produktů, jako jsou pojištění, pronájem aut, rezervace hotelů, prodej nápojů a občerstvení, stouply však i náklady na pohonné hmoty. Ty se podle agentury ČTK v loňském roce zvýšily o 50 procent na částku 693,3 milionu eur a na celkových provozních nákladech se podílely 39 procenty.

Letos ale společnost Ryanair očekává, že cena letenek půjde opět dolů, a to o pět procent. Důvodem jsou nízké rezervace, které leteckou společnost donutily k agresivním akcím na podporu prodeje. Nízkonákladové aerolinky chtějí slevami od konkurence odlákat stále rostoucí počet pasažérů. Ten se v letošním roce podle agentury Bloomberg zvýšil o 22 procent na 52 milionů osob. Svou roli hrají i vyšší úrokové míry ve Velké Británii, které cestující přimějí více šetřit.

Podle generálního ředitele Raynair Michaela O'Learyho by hlavní část zisku měla společnost vytvořit od dubna do září. V období od letošního října do března roku 2008 naopak očekává ztrátu.

Střízlivě opatrný nakonec zůstává i Bisignani, který uvedl, že vyšší zisky nejsou kvůli vysokému zadlužení aerolinek a několika předchozím letům ztrát důvodem k velkým oslavám. "Jsme nyní odvětvím s obratem 470 miliard dolarů, a zisk pět miliard dolarů je jen zlomkem. Vydáváme se správným směrem, avšak finanční díra je hluboká," upozornil.

Vítězové a poražení

K optimistickému výhledu do budoucna leteckého odvětví přispěly před pár týdny špičky mezi evropskými aerolinkami, německá Lufthansa a francouzsko-nizozemská Air France/KLM. Lufthansa v loňském finančním roce zvýšila provozní zisk o 46 procent na 845 milionů eur. Firmě Air France/ KLM provozní zisk vzrostl o celou třetinu na 1,24 miliardy eur.

Nedařilo se ovšem všem. Třetí největší letecké společnosti v Evropě, British Airways, klesl v roce 2006 provozní zisk o necelých šest procent na 647,5 milionu eur. Podobně se snížil zisk (116,1 milionu eur) i dalšímu leteckému gigantu, španělským aerolinkám Iberia. Ještě horší výsledek než Britové a Španělé ohlásila italská Alitalia, které vzrostla provozní ztráta - z předloňských 47,5 milionu eur na 266 milionů v roce 2006.