Česká pojišťovna a italská Generali společně hodlají prorazit na východoevropských trzích. Podle šéfa nového spojeného podniku České pojišťovny a Generali Ladislava Bartoníčka je láká především ruský trh. Za několik let tam podle něj bude šedesát milionů lidí, které mohou se svými produkty oslovit.
HN: Kolik jste v posledních dnech spal hodin?
V průměru tak pět hodin. Ale o víkendu víc.
HN: Když to srovnáte s jinými jednáními, bylo toto v něčem výjimečné?
To jednání bylo samozřejmě hodně tvrdé, nicméně co mě překvapilo, byl velmi konstruktivní přístup ze strany Generali a vůle najít řešení.
HN: Kde jednání probíhala?
Scházeli jsme se v Praze a v Terstu, tak jak bylo třeba.
HN: Delší dobu se spekulovalo i o jiných zájemcích o Českou pojišťovnu. Kdy bylo jasné, že už jednáte jen s Generali?
Zájemců byla celá řada, ale mluvit o těch ostatních by nebylo fér. Ale tato nabídka nás oslovila nejvíc. Je z hlediska budoucí tvorby hodnoty určitě nejzajímavější. Umíme budovat v našem regionu byznys, umíme něčeho dosáhnout a zároveň máme partnera, se kterým se budeme doplňovat.
Zprávy o prodeji celé pojišťovny byly spekulace
HN: Přemýšleli jste i o prodeji celé pojišťovny, nebo jste vždy uvažovali o společném podniku se silným partnerem?
Takové ty bombastické titulky "PPF prodává pojišťovnu" byly spekulace médií. My jsme říkali, že zvažujeme různé varianty, ale vždy jsme hovořili o takových, které nám umožní další růst a rozvoj hodnoty. Uvažovali jsme o uvedení akcií na trh (IPO) jako o jedné z možností, ale z pohledu dlouhodobé tvorby hodnoty se nám zvolená varianta zdá lepší. IPO by nám přineslo pouze kapitál, a tato dohoda nám kromě kapitálu přináší znalosti Generali, evropského giganta v pojištění, a jeho lidský kapitál.
HN: Vznikne společný podnik, do kterého PPF vloží svůj pojišťovací byznys a Generali své pojišťovací společnosti střední a východní Evropy. Existují nějaké další dohody o tom, jak to bude vypadat do budoucna, zda se budou vlastnické poměry měnit?
Dohoda o společném podniku jasně udává, že jde o otevřené partnerství. Dohoda tedy neříká, že bychom k nějakému datu z toho měli vystoupit. To je zásadní. Samozřejmě, že v rámci dohody existují mechanismy, kterými můžeme řešit například zásadní nedohodu mezi partnery. Pro tento případ existují "put" a "call" opce na podíly partnerů.
HN: Čistý zisk spojeného podniku České pojišťovny a Generali je prakticky stejný, jaký vykázala sama Česká pojišťovna. Znamená to, že Generali k tomu příliš nepřispěla?
To vysvětlím. Tam je důležité uvědomit si, že tento "pro forma" čistý zisk abstrahuje od jednorázových příjmů, které měla Česká pojišťovna z prodejů eBanky, Modré pyramidy a dalších drobnějších věcí. Tyto prodeje jsme udělali v roce 2006, kdy jsme oddělovali část spotřebitelských úvěrů od pojišťovací části.
HN: Jaká je vaše vize růstu zisků?
Já vím, že bych vás potěšil, kdybych nějaká čísla uvedl. Ale je třeba si uvědomit, že byznys plán musí teprve vzniknout. Můžeme hovořit o individuálních plánech jednotlivých pojišťoven, ale nejde udělat jejich prostý součet. Já předpokládám, že to bude víc.
HN: Nedávná studie PriceWaterhouseCoopers uváděla, že devadesát procent fúzí se mine účinkem a nepřinesou hodnotu, jakou si od ní společnosti slibovaly. Jak vy chcete dosáhnout toho, co se při fúzích říká, že 1 plus 1 budou 3?
Jedna plus jedna budou tři. Na tom se shodneme. Samozřejmě, že cílem tohoto spojení je růst a expanze a největší riziko je, že se nám to nepodaří. Já se ale domnívám, že jsme schopni toto riziko eliminovat, protože když se dívám na předpoklady našeho úspěchu, tak vycházím z toho, že máme velmi schopné lidi. A je hodně důležité, že už v těch zemích, kde chceme růst, jsme zastoupeni.
HN: Česká pojišťovna je tradiční značka s dlouhou historií. Zůstane v rámci holdingu zachovaná?
I strategie značek se musí teprve definovat. Je zřejmé, že obě značky mají velikou hodnotu. V České republice má Česká pojišťovna velmi hluboké kořeny a patří mezi nejlepší finanční značky a určitě ji zachováme. Co se týče značky Generali, nevidím důvod, proč by neměla v České republice pokračovat. V jiných zemích se to musí analyzovat.
HN: Budete tuzemský byznys spojovat pod jednu firmu?
To je v tuto chvíli předčasná otázka. Musíme se podívat, do jaké míry strategicky obchodně dává smysl, aby firmy fungovaly odděleně, a které části se případně dají spojit. Ale na tom budeme teprve společně pracovat.
Prostor pro růst vidíme v Rusku a na Ukrajině
HN: Uvedli jste, že chcete na východních trzích posílit v oblasti penzijních fondů a zdravotních pojišťoven. Co si pod tím představit?
Hlavní prostor pro růst vidíme v Rusku a na Ukrajině. V této chvíli chceme získat malý penzijní fond v Rusku. Tam vidíme velkou příležitost. Když hovoříme o penzijním byznysu, tak v balkánských zemích startují penzijní reformy, a to je také zajímavá příležitost.
HN: Kdo bude dodávat kapitál pro tuto expanzi?
Bude-li třeba dodat kapitál, tak to dodá Generali a PPF v poměru 51 ku 49, jak jsou podíly ve společném podniku. Potřeba kapitálu ale nemusí být tak velká, protože skupina je poměrně zisková a bavíme se o inteligentním přelévání zdrojů z méně růstových oblastí do oblastí, kde čekáme dramatický růst.
HN: Když se mluví o Rusku, spekuluje se, kdo je za společností Durbe, která chce 40procentní podíl v ruské pojišťovně Ingosstrach. Když jste teď uzavřeli partnerství s Generali a Rusko je jednou z priorit, můžete říci, jestli existuje nějaká souvislost mezi vámi a Durbe?
Je to něco, co se nás netýká a co ani nechceme komentovat.
HN: Jaký potenciál představuje Rusko pro pojišťovnu?
Představme si to tak, že vzhledem k rychlému růstu HDP a surovinovému bohatství se postupem času určitá část populace dostane na ekonomickou úroveň, která je v Česku. A v Česku je deset milionů lidí, a tím to končí. V Rusku se dá očekávat, že takové populace bude za nepříliš dlouhou dobu 60 milionů. To jsou jednoduché počty.
Určitě je to o velkých městech, ale v Rusku těch měst, která mají nad milión obyvatel, není málo. A bylo by velkou chybou redukovat Rusko pouze na Moskvu a Petrohrad, protože existuje řada regionů, které jsou ekonomicky mimořádně silné, jako třeba Chabarovsk, Tatarstán a další.
HN: V čem je pro vás zajímavý Kazachstán?
Bavíme-li se o bývalých zemích Sovětského svazu, tak Kazachstán je na tom i díky surovinám nejlépe, co se týče ekonomické síly. My tam v této chvíli operujeme jako Home Credit od roku 2005 a byznys běží velice dobře. Takže se nabízí pokračovat i v pojištění.
Kde budeme mít sídlo? To ještě není rozhodnuto
HN: Máte představy, kolik chcete v nejbližších letech investovat?
Zatím ne. V tuto chvíli jsme uzavřeli dohodu, musí dojít k podpisu finální dokumentace, vypořádání transakce a v mezičase budeme tvořit byznys plán.
HN: Dokdy to chcete dokončit?
To závisí do značné míry na tom, jak bude probíhat jednání s regulátory, a to nejen tady, ale i v jiných zemích a Bruselu. Já očekávám, že na podzim by to mohlo být hotové.
HN: Odkud se bude tento společný podnik řídit? Kde bude centrum společného podniku Generali a České pojišťovny?
My očekáváme, že Praha bude hrát významnou roli. Nicméně, co se týče korporátního sídla, to se ještě musí rozhodnout.
HN: Co znamená vytvoření nové firmy pro zaměstnance pojišťovny. Jak tuto informaci přijali?
Pro lidi z Generali a České pojišťovny to hlavní slovo, které tato transakce znamená, je příležitost. Máme spoustu šikovných lidí a nyní jim otevíráme novou příležitost.