Nevěřte šéfovi, který tvrdí, že mu na chválení zaměstnanců nezbývá čas. Vždyť pronesení několika slov uznání trvá pár vteřin. Přitom efekt je obrovský. A lze jej pocítit téměř okamžitě. Korunovat úspěšný projekt na poradě poděkováním a slovy: Jste skvělí, znamená pohladit zaměstnance po duši a dodat jim chuť do další práce. Manažerovi by ve chválení svých lidí nemělo bránit jeho nízké sebevědomí. Žárlit na úspěchy a schopnosti svých pracovníků je hloupost. Vždyť se jedná i o výhru vedení. Podle psychiatričky Ivy Ondráčkové je pochvala palivem pro duševní a fyzický výkon člověka. Platí přitom, že se má chválit konkrétně ve spojení s daným úkolem. A pokud možno veřejně na poradě. Naopak, kritika by měla probíhat spíše u vedoucího v pracovně.

Člověk, který je trvale přehlížen a na uznání mu velmi záleží, bude pravděpodobně hledat citově vřelejší prostředí. Odchod dobrého zaměstnance jen kvůli pocitu nedocenění je víc než zbytečný.


Potěšit může i malá pozornost


"Mnohokrát jsem si ověřil, že úkol musím nejenom srozumitelně zadat, ale jeho splnění nemohu jenom přejít. Musím jej také srozumitelně zhodnotit - ocenit," říká Vojtěch Sedláček z Agentury ProVás, finalista soutěže Sociálně prospěšný podnikatel roku 2006.

"Nestalo se mi, že by zaměstnanec projevy mého respektu nepřijal či přímo odmítal," dodává. Uznání nemusí podle něj mít nutně formu slovní pochvaly. Avšak má být patrné. Kolegu, kterého potěšíte drobným dárkem, lze poznat snadno. Jeho stůl je nezřídka obložen drobnostmi. Vlastní spoustu "hloupostí", které vybočují z profesionálního vzhledu kanceláře. Každá věc mu však připomíná zajímavé setkání, služební cestu nebo významné pracovní jednání. Není chyba takovému "sběrateli", pokud si to zaslouží, něco věnovat.

Pro něj nepředstavuje dárek jenom nějakou materiální hloupost. Určitě je schopen i po letech přesně říci, od koho dárek dostal a při jaké příležitosti. Také společným obědem s takto založeným člověkem nelze nic zkazit.

Někteří lidé jsou však spíše schopni čelit kritice než přijmout pochvalu. Co s nimi?


Rozpaky ubírají na zásluze


"Když jsem chválen, jisté rozpaky cítím téměř vždy. Ale snažím se nedávat to moc najevo," říká Vojtěch Sedláček. Někteří citlivější jedinci se mohou chvály zaleknout. Dejme tomu situaci, kdy firma získala významný grant. A o jeho přidělení se zasloužila zkušená projektová manažerka.

Při společném sezení jí všichni tleskali, ale ona nad svým výkonem jako by mávla rukou. Postupem času se ukázalo, že je to její typická reakce na úspěch. Při konzultaci s koučem se projevilo, že obdobným způsobem reaguje vždy, když sklízí ovace. Zvolila si strategii jednání "když budu předstírat, že jsem slabá, nikdo mi nebude ubližovat". Podvědomě se bojí, že jakmile se zviditelní, může se stát terčem závisti.

To je sice dost pravděpodobné, ale když ocenění přijde, je třeba jej přijmout. Je to ohleduplné vůči tomu, kdo chválí. Jak si má připadat, když projeví nad něčím uznání a dozví se: To nestojí za řeč.


Firma podpoří v krizi


Ocenění pracovních i lidských kvalit může pro zaměstnance představovat podpora pracovní příležitosti ve firmě nebo udržení jeho místa. Každému se může stát, že jeho momentální výkon může být oslaben nebo přítomnost na pracovišti není možná. "Velmi mi záleží na tom, aby pracovní atmosféra byla přátelská a laskavá a také zaměstnanci respektovali jeden druhého," říká Vojtěch Sedláček, který se snaží zaměstnávat i lidi s handicapem.

Porozumění složité situaci pracovníka, třeba v době nemoci, udělení volna v případě nutnosti, zřízení pracoviště z domova, posiluje jeho pocit sounáležitosti s firmou. Vstřícnost a uznání lze projevit i vytvořením podmínek pro pracovní uplatnění matek a otců na rodičovské dovolené.

Autorka je spolupracovnicí redakce