Současným trendem na českém bankovním trhu je postupná inovace balíčkových kont. Banky přidávají postupně nové, aby oslovily co nejvíce klientů. Posledním příkladem je ČSOB, která další novinky začíná standardně nabízet od května. Klienti tak mají větší výběr, nicméně někteří se už v nabídce neorientují.

Platit bance co nejméně
Snahou každého klienta je minimalizovat náklady spojené s používáním bankovního účtu. U bank zásadní zlevňování služeb očekávat nelze, proto je třeba hledat rezervy především u sebe. Klienti by se beze zbytku měli držet pravidla: "Neplatit za něco, co nepoužívám, a proto ani nepotřebuji."

Nabízejí se dvě cesty. První je si sám namodelovat kombinaci bankovních služeb podle potřeby. Druhou možností je využití již nějakého hotového balíčku, který přesně obsahuje to, co klient potřebuje. Druhá varianta by měla ve většině případů přinést větší úspory.

Klienti by přitom měli mít stále na paměti, že nejvíce se prodraží služby poskytované na pobočkách. Kupříkladu výběr hotovosti na přepážce je u většiny bankovních domů spojen s poplatkem mezi 30 až 50 korunami.

Balíčková konta
U balíčkových kont se platí jeden měsíční poplatek za souhrn služeb. Jde o nejrůznější kombinace běžného účtu, některé aplikace přímého bankovnictví, platební karty, počtu výběrů z bankomatů v kalendářním měsíci a další doplňky.

Z hlediska celkových nákladů jsou pro klienty zajímavé balíčky, které v paušálním poplatku zohledňují i transakční náklady. Klient pak získá v měsíční ceně několik příchozích a odchozích plateb, nebo neplatí vůbec nic za určité platební transakce. Takové balíčky nabízejí ČSOB, Česká spořitelna, Komerční banka, GE Money Bank, Citibank, Volksbank a Živnostenská banka.

Cenové programy, kde se neplatí za jednotlivé transakce (příchozí nebo odchozí), ale vše je zohledněno v paušálním poplatku, se vyplatí tak zvaným aktivním klientům. Jsou to lidé, kteří mají hodně pohybů na účtu - platí spoustu složenek nebo mají hodně příchozích plateb.

Zájem o balíčky narůstá
Počet lidí, kteří přecházejí na balíčkové účty, stále narůstá. Úspory na ročních nákladech mohou u klientů dosahovat stovek korun.

"Je zřejmé, že účty s paušálním poplatkem jsou pro klienty velmi atraktivní. Například v naší bance po nedávném zavedení paušálního konta Genius Active využilo nabídky během prvních dvou měsíců zhruba 35 tisíc klientů," říká Jan Rollo, ředitel retailového bankovnictví GE Money Bank. "Důvodem rostoucího zájmu o paušální konta je jejich transparentnost. Klienti nejen ušetří, ale zároveň přesně vědí, kolik na konci měsíce zaplatí. Očekáváme, že během několika let budou účty s paušálem na českém trhu převládat," dodává Rollo.

Kde nejlevněji
Přes dosti širokou škálu cenových programů balíčkových účtů je dobré znát některá konta, která se zbytku trhu svými podmínkami vymykají. Jedním z nich je například Aktiv konto u Volksbank. V rámci tohoto účtu neplatí klient nic za jeho vedení, zdarma získá elektronickou platební kartu Visa, internetové bankovnictví a možnost přečerpat svůj účet (kontokorent).

Co ale znamená největší přínos pro klienty, jsou nulové poplatky za všechny příchozí platby. Za odchozí položky mimo banku provedené přes internet platí klient šest korun.

"Aktiv konto představuje soubor standardních služeb za nestandardní cenu. S Aktiv kontem jsme se rozhodli přijít ke klientovi na místo, kde nakupuje. Banku jsme umístili přímo do obchodů řetězce Kaufland. Projekt VolksbankShopů - bankovních kiosků v Kauflandech - jsme odstartovali v září loňského roku a v současné době je klientům k dispozici již dvacet těchto obchodních míst," říká Petr Žibřid, ředitel marketingu Volksbank CZ.


070420_29.gif