České obchody zaplaví další miliony nových, originálních pivních lahví. Ještě během dubna začne Zlatopramen v novém prodávat severočeská skupina Drinks Union a po loňském "převlečení" Gambrinusu pokračuje v trendu i Plzeňský Prazdroj u značek Kozel, Radegast a nealkoholického Birellu.

Staré NRW lahve přitom již v loňském roce opustily i Budějovický Budvar, Starobrno u značek Starobrno a Hostan a Pivovary Staropramen u Staropramenu. Ten letos v lednu následovala i další značka dvojky trhu - Ostravar.

Zatímco pro Drinks Union to bude premiéra, která možná ještě zasáhne jeho další značku Březňák, Prazdroj je se změnami prakticky u konce - své levnější značky Primus a Klasik bude dál prodávat v tradičních lahvích.

"Ukazuje se, že masivní výměna lahví má smysl a prodej pozitivně ovlivní. Spotřebitel je sice konzervativní, pokud jde o chuť, ale změny designu obalu, včetně etikety, vnímá pozitivně," vysvětluje Josef Vejlupek, prokurista Drinks Union.

Výsledky prodeje piva v nových lahvích mu dávají za pravdu. Výměna "kabátů" se čtyřem pivovarům svorně vyplatila. Všem prodej lahvového piva meziročně vzrostl. Staropramenu o téměř 20 procent, Starobrnu o 19 a u značky Hostan o pět procent. O víc než pětinu si polepšil Budějovický Budvar. Nejprodávanější Gambrinus, kterému patří čtvrtina trhu, si při vysokém základu polepšil nejméně - o 2,5 procenta.

Hned v únoru vzrostl i prodej Ostravaru, který si proti stejnému měsíci loni polepšil o 14 procent. "Trefili jsme se do vkusu spotřebitelů," uvedl manažer Ostravaru Pavel Barvík.

Podle mluvčího Plzeňského Prazdroje Vladimíra Juriny je proto jen otázkou času, kdy se postupně připojí i další pivovary.

"Jednou nás to také čeká, ale letos to ještě nebude," říká Pavel Gregorič, šéf Královského pivovaru Krušovice. Ten je ze sedmi největších pivovarů, které dohromady ovládají 84 procent trhu, spolu se skupinou PMS Přerov, mezi dvěma, které se ještě drží lahví NRW.

"Výsledky prodeje předčily očekávání a potvrdily marketingové analýzy," řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Přesná čísla ale nesdělil. Čeká, že vynaložené peníze, téměř 50 miliónů korun, se vrátí do čtyř let. Budvar do oběhu uvedl 17,5 milionu nových lahví.

Mluvčí Starobrna Kateřina Eliášová náklady na výměnu téměř 10 milionů lahví neuvedla, ale předpokládá, že se investice zaplatí do tří let. "Kdybychom to neudělali, nikdy bychom tolik lahvového piva asi neprodali," připustila.

Právě investice v řádu desítek milionů jsou důvodem, proč menší pivovary zůstávají u lahví NRW. Ty se také obávaly, že výměna lahví jim způsobí obchodní i ekonomické ztráty, potlačí konkurenci a rozvrátí fungující výkup vratných lahví. To ale nepotvrdil antimonopolní úřad, který stížnost šetřil, ani Česká inspekce životního prostředí, dohlížející na výkup obalů.

Celková výroba lahvových piv v loňském rekordním roce českého pivovarnictví (pivovary uvařily 19,79 milionu hektolitrů piva) proti roku 2005 vzrostla o téměř 600 tisíc hektolitrů na 9,633 milionu hektolitrů. V Česku, kde hraje prim pití točeného piva, se v lahvích prodalo 7,295 milionu hektolitrů, zbytek se vyvezl. Domácí prodej lahvového piva tak loni stoupl o 254 tisíc, v případě exportu pak o 341 tisíc hektolitrů. Zatímco v Česku se prodej lahvového piva loni na spotřebě podílel zhruba 44 procenty, na exportu víc než 64 procenty.

Související