Firmy zakládá v Česku osm procent lidí, a proto se řadíme mezi evropské země s nejvyšší podnikatelskou aktivitou. Přesto se úspěšní podnikatelé v české společnosti velké oblibě netěší.

Vyplývá to z mezinárodního výzkumu Global Entrepreneurship Monitor, který v roce 2006 porovnával podnikatelskou aktivitu ve 42 zemích světa. Za Česko se jí zúčastnilo přes dva tisíce dotazovaných.

Kdo začíná s podnikáním


Image českých podnikatelů je ze všech zkoumaných zemí druhá nejhorší. Přesto se u nás podnikatelské aktivitě v porovnání s jinými evropskými zeměmi poměrně daří. Nejvýraznější podnikatelské aktivity jsou podle výzkumu v Peru, na Filipínách a dalších rozvojových zemích. Z evropských zemí se před Českou republiku dostalo Maďarsko. Nejnižší míra celkové podnikatelské aktivity je v Belgii, a to méně než pět procent.

Češi, Moravané a Slezané nejvíce podnikají ve městech nad sto tisíc obyvatel. Na prvním místě je pak Praha. Podnikání se věnuje dvakrát více českých mužů než žen.

Nejzajímavějším zjištěním je asi fakt, že nejčastěji u nás začínají podnikat lidé ve věku 45 až 54 let. Tento věk je u zavedených firem stejný jako jinde ve světě, ale u začínajících podnikatelů jsme na osmém místě.

Lidé s vysokoškolským vzděláním se do podnikání pouštějí šestkrát častěji než ti se vzděláním základním. Ještě výraznější - dvanáctinásobný - je při tom tento rozdíl mezi podnikateli, kteří vedou zavedené firmy.

Češi si ještě nevěří


V české populaci v porovnání s ostatními zeměmi panuje nízké přesvědčení o vlastních dovednostech, znalostech a zkušenostech potřebných pro zahájení podnikání. Pouze necelá třetina obyvatel pak hodnotí příležitosti pro zahájení podnikání jako dobré. Jsou to zejména muži, vysokoškoláci, lidé do 35 let, lidé žijící ve velkých městech a lidé s vyššími příjmy.

Poměrně velké množství českých podnikatelů své aktivity přerušilo nebo ukončilo. V uplynulém roce to byla asi čtyři procenta obyvatel, což je nejvyšší číslo ze všech evropských zemí, která se výzkumu účastnila.

Relativně velké procento Čechů podniká v technologicky náročném sektoru. A česko patří do první třetiny zemí, kde je značná část podnikatelských aktivit realizována díky novým technologiím.

Orientace na export


Podnikatelská aktivita se v porovnání s ostatními zeměmi soustřeďuje mnohem více na vývoz. Podle názoru odborníků se čeští podnikatelé vyznačují schopností improvizace a dobrým technickým vzděláním. Mladí lidé navíc mají jazykové znalosti i dovednosti v oblasti IT.

Chybí naopak prodejní dovednosti, znalosti z marketingu, zkušenosti se sháněním finančních zdrojů pro firmu a znalosti s rozvojem rychle rostoucí firmy.

V České republice je hlavním sektorem, kde jsou zakládány nové firmy, průmysl. Naopak nízký počet firem je zakládán v oblasti služeb pro konečné uživatele a spotřebitele. Porovnávat se proto můžeme například s Irskem či Belgií.

Souboj s byrokracií


Čeští podnikatelé mají často problémy s financováním, a to zejména při zahájení podnikání a při financování rozvoje. Komplikací je podle expertů také složitá legislativa, vysoké odvody, byrokratické fungování většiny úřadů a pomalu pracující soudy. Dobře je naopak hodnocena otevřenost české ekonomiky. Nejednoznačně je vnímáno vzdělávání.

S cílem zlepšení podnikatelského prostředí přijala vláda v listopadu minulého roku usnesení o realizaci administrativní zátěže drobných živnostníků a malých firem. Na jejím základě bylo zrušeno několik desítek nařízení a norem. Na zjednodušení a zrušení dalších ministerstvo sice pracuje, podnikatelé se však domnívají, že pomalu.