Mobily z obchodu, lednice ze sítě

Nakupování na internetu se stále vyplatí. Kdo chce ale ušetřit pořádně, musí počítat s tím, že mu nákup zabere více času.

Stále platí pravidlo, že se vyplatí okouknout hledané zboží nejprve v kamenném obchodě. Samotný nákup na internetu pak už bývá otázkou několika kliknutí.

Navíc u řady zboží může překvapit fakt, že v internetovém obchodě je dražší nebo stejně drahé jako v kamenném. Například u některých typů telefonů nabízí nejlepší ceny díky velké konkurenci samotní mobilní operátoři.

Nejvíce obchodů na internetu je dlouhodobě s elektronikou. "Rozdíl mezi kamenným obchodem a internetovým není v některých případech tak velký," říká šéf Datartu Pavel Sláma. "Mnohdy se strhne bitva jen mezi kamennými prodejnami u určitého typu zboží, na kterou internetoví prodejci nereagují," vysvětluje.

Nejvíce je to vidět na příkladu velké bílé techniky, která v řadě případů vychází levněji v kamenných obchodech.


Fotoaparáty levněji na síti

Naopak fotoaparáty, MP3 přehrávače a televize si internetové obchody hlídají a většinou jsou levnější. Například při pořízení sedmatřicetipalcového LCD televizoru Philips se dá ušetřit nákupem na internetu až pět tisíc korun.

Výrazně se dá ušetřit mimo kamenné obchody i na digitálních fotoaparátech. Například zrcadlovka Canon 350D, která v Datartu stojí skoro dvacet tisíc, vyjde v internetové prodejně czechcomputer.cz na necelých sedmnáct tisíc.

U menších osobních přehrávačů je potřeba se podívat, kolik si účtuje internetový obchod na dalších poplatcích - poštovném, balném, případně recyklačním poplatku. Ty většinou virtuální obchodníci k levnějším výrobkům připočítávají. Rozvoz zboží zadarmo začíná u některých internetových obchodů už při nákupu zboží nad patnáct set korun. V ceně bývá zahrnuta i donáška do bytu a základní zprovoznění. Někdy je ovšem hranice výrazně vyšší. Například v případě obchodu elektrozona.cz je rozvoz zdarma až při překročení hranice nákupu pět tisíc korun.

Rozdílné poplatky jsou také u zpětného odběru starého zařízení. Zatímco internetový obchod Datartu si neúčtuje nic, například Mall.cz chce dvě stě devadesát devět korun a elektrozona.cz dokonce čtyři sta padesát korun.


DVD a mobily se nevyplatí

Spořílkům se naopak většinou nevyplatí na síti kupovat drobné zboží jako jsou DVD, CD či mobilní telefony. "Například baterie si asi nikdo na internetu nekoupí. U některého zboží navíc lidé nechtějí čekat na dodání několik dnů. A pro ně si chodí k nám," tvrdí Pavel Sláma.

Rozdíl mezi prodejní cenou filmů na DVD nebo hudebních CD je většinou v řádu korun nebo desetikorun. V extrémním případě je internet dokonce dražší. Například v Electroworldu stojí DVD s populárním filmem Šifra mistra Leonarda 429 korun, zatímco na internetových stránkách dvdpark.cz je k dostání za 450 korun.

Pečlivější hledání nejen na internetu se vyplatí i v případě mobilního telefonu. Například Sony Ericsson K750i vyjde ve značkovém kamenném obchodě Vodafonu na 4577 korun, zatímco na internetovém mobilky.cz je o více než dvě stě korun dražší.

Nelze to brát ovšem jako pravidlo. Ne u všech mobilů to platí. Kdo by si šel do stejného obchodu Vodafonu pro novou stylovou Motorolu KRZR, zaplatí osm a půl tisíce korun. Na internetu se dá na korunka.cz sehnat skoro o dva tisíce levněji.


Český internet v plenkách

Zatímco v Česku se internetové obchody podílejí na celkovém obratu maloobchodu pouze jedním procentem, v zahraničí je tento poměr výrazně vyšší.

Má to podle internetových odborníků na svědomí například to, že Češi stále nechtějí používat při placení na internetu svoje platební karty. Bojí se totiž zneužití svých údajů.

Navíc některé věci není zvykem v Česku na internetu ani shánět. Například automobily. V západní Evropě je internet místem pro levnější pořízení vysněného vozu. V Česku se tento způsob prodeje teprve rozjíždí.


Ve světě "frčí" dražby

Češi jsou navíc zvyklí kupovat na internetu převážně nové zboží. Celosvětový fenomén internetové aukční síně eBay do Česka zatím ve velkém nedorazil. Že dražby jsou zajímavý byznys, ukazují právě výsledky eBay, který loni vydělal skoro půl miliardy dolarů.

Existuje sice několik českých tuzemských aukčních webů, ale oblíbenosti eBay nedosahují. Proto Češi draží právě na eBay. "Koncept aukčního prodeje je přitom velmi zajímavý a zkušenosti ukazují, že je velmi efektivní, jak pro prodejce a zákazníky, tak i pro provozovatele," říká šéf InternetMallu Ondřej Fryc s tím, že doba českých aukcí teprve přijde.

Vydělává se i na zabavených věcech na letištích a nádražích. Zatímco České dráhy tyto věci draží bez velké publicity, na eBay jsou to jedny z nejoblíbenějších položek.