Jak nenaletět při nákupech na internetu



1. Totožnost obchodníka
Pokud internetová stránka obchodníka neobsahuje jeho obchodní jméno, adresu, e-mail a telefon dodavatele, je bezpečnější nakupovat jinde. Pomoci při výběru může logo Sdružení obrany spotřebitelů. Dalším vodítkem pro klidnější nákup je databáze na www.certifikovanyobchod.cz, kde Asociace pro elektronickou komerci zveřejňuje internetové obchody, které dodržují pravidla bezproblémového nákupu.



2. Možnost vrácení zboží
Prodejce by měl na stránkách uvádět, za jakých podmínek je možné zboží vrátit. Důležitá je lhůta, storno poplatky a skutečnost, kdo hradí přepravní náklady ke spotřebiteli a od spotřebitele v případě vrácení zboží. V Česku platí, že zakoupené zboží je možno vrátit ve čtrnáctidenní lhůtě bez jakýchkoliv poplatků.



3. Reklamace a záruka
Dodavatel musí na stránkách zveřejnit své záruční a reklamační podmínky, tedy záruční lhůty a jejich případná omezení. Stránka by měla obsahovat i kontakt na reklamační oddělení. Čím složitěji se tyto informace hledají, tím více klesá věrohodnost obchodníka.


4. Nejlevnější nešetří nejvíc
Nejnižší uváděná cena neznamená nejlevnější nákup. Obchody se liší náklady na balné a přepravné. Ty sice začínají na padesáti korunách, ale mohou se vyšplhat i na čtyři sta korun. Někteří prodejci tyto poplatky neúčtují, když nákup překročí určenou hranici.



5. Způsob platby a dodání
Především při nakupování u neprověřených obchodníků se vyplatí zaplatit až po dodání, i když za platbu předem bývá někde poskytována sleva. Dobírka však nákup prodraží přibližně o stokorunu. To samé platí i u placení kartami.



6. Ověření dodací lhůty
Dodavatel by měl poskytnout alespoň orientační informaci o tom, kdy bude zboží dodáno. Jestliže zákazník potřebuje mít zboží k určitému datu, například jako dárek, měl by o to obchodníka požádat předem.



7. Vytištění objednávky
Je dobré vytisknout si a uschovat objednávku. Pokud obchodník nerozesílá potvrzení objednávky e-mailem automaticky, pak by si ho měl zákazník vyžádat. Vyloučí tak riziko, že obchodník objednávku neobdrží. Je dobré archivovat v počítači všechny smluvní podmínky dodavatele ze chvíle, kdy proběhl obchod.



8. Ochrana osobních údajů
Pokud prodejce požaduje udání data narození při nákupu knížky, měl by se zákazník obrátit jinam. Je dobré si ověřit, jak bude nakládáno s osobními údaji, a prověřit, zda je možné odmítnout zasílání reklamních e-mailů.