O2 loni vydělala rekordních osm miliard


Lidé odhlašují pevné linky, mobilní část neroste jako dříve, ale i přesto měla Telefónica O2 za loňský rok největší zisk ve své historii.

"Odcházejí od nás zákazníci, kteří nepřinášeli takové tržby," vysvětluje šéf největší tuzemské telekomunikační firmy Jaime Smith.

Spojený bývalý Český Telecom a Eurotel, od září loňského roku vystupují už jen pod jednotnou značkou O2, loni vydělal osm miliard korun, což je v meziročním srovnání o 28 procent více. Tržby firmy přitom zůstaly na zhruba stejné úrovni - 61,3 miliardy korun. To je více jen o čtyři desetiny procenta.

Tradičně dobře funguje ve společnosti, která přestává rozlišovat nabízené služby podle technologií, její mobilní část. Za volání z mobilu a další služby zákazníci O2 utratili loni 30,9 miliardy korun.

Pětina z toho přitom už byla za jiné věci než volání, tedy především posílání textových a multimediálních zpráv a za připojení k internetu. Podíl nehlasových služeb na celkových tržbách navíc každoročně roste.

Za celý loňský rok získala O2 188 tisíc nových zákazníků a v mobilních telefonech jich má celkem 4,86 milionu. To ji řadí na druhé místo za T-Mobile.

Ten totiž v posledním čtvrtletí loňského roku zvýšil počet klientů o 226 tisíc a obsluhuje 5,05 milionu mobilních čísel. V posledním čtvrtletí získala O2 104 tisíc nových zákazníků. Vodafone od října do prosince 2006 zvýšil počet klientů o 102 tisíc na 2,41 milionu.

O2 stále bojuje s propadem počtu zákazníků i výnosů u pevných telefonů. Loni klesl o pět procent na 29,9 miliardy korun a firmě se ho nepodařilo zcela nahradit příjmy z internetu. Podle finančního ředitele O2 Ramóna Rose by měla propad v pevných linkách firma letos zvrátit díky nabídce nových služeb, které chystá.

Podle analytičky ING Barbary Seidlové ovšem nelze v příštím roce čekat, že by firma pokles výnosů z volání z pevných linek pokryla tržbami z dalších služeb.

Počet pevných linek se především kvůli pokračujícímu odchodu zákazníků k mobilnímu telefonování meziročně snížil o 17 procent na 2,4 milionu. Důvodem pro ponechání pevné linky bylo připojení k internetu a televize. Počet přípojek k internetu během roku vzrostl o 71,5 procenta na 470 tisíc. Televizi přes pevnou linku využívalo na konci roku 16 tisíc domácností.

Firmě loni díky změně značky stouply náklady o necelá tři procenta na 34,1 miliardy korun. Loni z firmy odešlo zhruba šest set lidí, nyní jich zaměstnává 9416.

Představenstvo O2 chce z nerozděleného zisku navrhnout akcionářům hrubou dividendu padesát korun na akcii.