Čeští zemědělci: Dovoz nás zničí

Agrární komora dnes bude varovat před nákupem v síti Interspar

Řetězce tvrdí, že import je často levnější a kvalitnější


Agrární komora vytáhla do boje proti obchodním řetězcům. Kdo půjde dnes dopoledne nakoupit do hypermarketů Interspar v Praze, Mostě a dalších městech, dostane do ruky protestní leták: Také chcete nákupem v Intersparu přispět k likvidaci českého zemědělství?

"Dovážíte stále víc potravin, i když pro to nemáte ekonomické důvody," vyčítá obchodníkům prezident komory Jan Veleba. "Když to tak půjde dál, budou zemědělci ve vlastní zemi zbyteční," dodává.

Postup Intersparu, jenž nyní nahrazuje české hovězí a vepřové maso dovozem z Rakouska, označují zemědělci za poslední kapku. "Je to nejzávažnější případ od vstupu do Evropské unie," rozhořčuje se Veleba.

Zemědělci poukazují i na další řetězce: Ahold vozí ve velkém maso z Polska, Tesco už má zhruba polovinu masa také z dovozu. Agrárníci tvrdí, že by tak letos přišli o dvě a půl miliardy korun. Chtějí proto požádat ministerstvo zemědělství o "politickou podporu" a o peníze na dlouhodobou kampaň. Ta má přimět lidi k nákupu domácího zboží.

"Nelíbí se mi, že sílí dovoz masa a některé řetězce mu dávají přednost před domácím. Nemůžeme ale nařizovat obchodníkům, co mají prodávat," mírní Velebovy záměry ministr Petr Gandalovič. Poukazuje i na to, že ročně dává stát na propagaci tuzemských potravin pod značkou Klasa přes dvě stě milionů korun.

Samotní obchodníci tvrzení Agrární komory naprosto odmítají. "Protestní akce před našimi hypermarkety jsou absurdní," říká Martin Hruška, jednatel společnosti Spar. Ta v tuzemsku provozuje síť 24 hypermarketů Interspar. Podle Hrušky vedl Spar k změně dodavatele hlavně krach českého masokombinátu Prima Group. "Jiní čeští zpracovatelé nám pak nenabídli zboží za odpovídající cenu a v požadované kvalitě," říká. Navíc upozorňuje na paradox: asi 80 procent hovězího masa, dováženého Sparem z Rakouska, je ve skutečnosti z českých chovů. Za hranicemi se jen zpracovává. "To komora netuší?" diví se Hruška.

Podobně hovoří mluvčí Aholdu Libor Kytýr. "Nedá se ani říci, kolik masa je skutečně českého původu, protože řada potravinářů nakupuje suroviny v zahraničí," dodává. Většina potravin je ale stále z tuzemska - shodují se zástupci Aholdu, Intersparu i Tesca.

Veleba se nedává zviklat. "Teď se vyhrotila situace u masa a pokračuje to u dalšího zboží," tvrdí. Navazuje na šéfa mlékáren Madeta Milana Teplého. Ten prohlásil, že cílem řetězců je snížit podíl českého zboží na pultech na třetinu. A Veleba poukazuje i na schodek zahraničního agrárního obchodu, jenž loni dosáhl už třiceti miliard korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru