Nákladní vlaky Českým drahám více vynášejí

Nákladní vagony Českých drah jsou plnější - loni přepravily téměř 90 milionů tun zboží, což je meziročně o 6,3 procenta více, a na příjmech to pro dráhy znamenalo více než sedmnáct miliard korun.
Nákladní část Českých drah, která vystupuje pod značkou ČD Cargo, se tak připravuje na plánované osamostatnění a případný vstup strategického partnera.

Podle náměstka ředitele Českých drah pro nákladní dopravu Rodana Šenekla vše mluví o renesanci železniční dopravy. "Přeprava nákladů po kolejích poroste i nadále, neboť kapacity evropských silnic jsou vyčerpány. Drahám pomůže i zavedení elektronického mýtného na českých dálnicích," věří Šenekl.
Největší nárůst přepravy měly dráhy u černého uhlí, železa, dřeva a stavebnin. "Roste také přeprava nových automobilů, což je dáno zvýšenou výrobou v automobilkách TPCA v Kolíně a Škody Auto v Kvasinách," míní Šenekl.

Nákladní doprava Českých drah je pátou největší ze zemí Evropské unie. Na rozdíl od všech sousedních států zatím nefunguje jako samostatná společnost. Vyčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo má podle plánu šéfa drah Josefa Bazaly proběhnout letos nejpozději do prázdnin.
Do nové společnosti má přejít 13,5 tisíce zaměstnanců z celkových 57 tisíc.

Vše však ještě musí schválit vláda. Připravovaný vznik samostatné firmy ČD Cargo je největší organizační změnou v drahách od vzniku akciové společnosti v roce 2003.
Důvodem má být mimo jiné zprůhlednění financování jednotlivých druhů dopravy. "Oddělení nové firmě umožní zisky dále investovat, například do areálů kombinované dopravy nebo vozového parku," řekl Šenekl. Časem by do ČD Cargo mohl vstoupit i strategický partner, který přinese další peníze.

Oddělení nákladní části nemusí být poslední velkou změnou na železnici. Ředitel odboru drah ministerstva dopravy Jaroslav Soušek nevyloučil i osamostatnění osobní dopravy. "Je možné, že by v příštích letech řízení dopravy přešlo na Správu železniční dopravní cesty a osobní doprava se také osamostatní," řekl Soušek.
Zatímco nákladní doprava každoročně přináší zisk, osobní doprava je pravidelně ztrátová. České dráhy jako celek zřejmě za loňský rok vykážou ztrátu 450 milionů korun, což je o 130 milionů lepší výsledek než rok předtím. Podle mluvčího drah Aleše Ondrůje budou dráhy letos v zisku.