Za plnou cenu se prodá jen minimum zájezdů


Podle Jaromíra Beránka, odborníka na cestovní ruch z poradenské firmy Mag Consulting, poskytují nejlepší slevy při zájezdech kupovaných v předstihu velké cestovní kanceláře.


HN: Kdy se v Česku objevila nabídka zájezdů first moment poprvé a kdo s ní přišel?
Zájezdy se s velkým předstihem prodávaly už za hlubokého socialismu. Jejich boom ale nastal až v posledních dvou letech. Vyplývá to především ze stabilního ekonomického prostředí, které v současnosti v České republice panuje. Zatímco ještě v polovině 90. let se lidé neodvažovali koupit dovolenou na půl roku dopředu, dnes je tato situace běžná.
S nabídkou zájezdů first moment přišlo podle mne několik cestovních kanceláří současně, neodvážím se tvrdit, která byla první.


HN: Jaké jsou podle vás hlavní výhody a nevýhody zájezdů koupených v předstihu?
Hlavní výhodou je především široký výběr hotelů a termínů. Nevýhodou je naopak skutečnost, že v okamžiku, kdy zájezd rezervujete, nelze již příliš měnit jeho termín. Dalším kazem jsou vysoké storno poplatky, které musí klient uhradit v případě, že svou dovolenou zruší v určitém termínu před odletem. Pro tyto případy rozhodně doporučuji pojistit se proti stornu.
Navíc také platí, že i přes vysoké slevy, které cestovní kanceláře v rámci zájezdů koupených v předstihu nabízejí, může taková dovolená v konečném důsledku vyjít dráž, než kdyby lidé kupovali zájezd na poslední chvíli. Mají totiž spoustu času na přípravu, a tak si pořizují spoustu věcí, které by při nákupu zájezdu na poslední chvíli určitě nekoupili. Například už nestačí jedny plavky, ale jsou zapotřebí alespoň troje.


HN: Jaké jsou trendy v nakupování zájezdů, převažují nákupy first moment či last minute?
Řekl bych, že to zatím vychází zhruba nastejno. Každopádně se ale rok od roku zvyšuje počet zájezdů koupených s předstihem. To nepochybně vyhovuje cestovním kancelářím, neboť mohou od dodavatelů objednávat služby v předstihu a získávají tak slevu.


HN: Do jaké míry jsou slevy u zájezdů marketingovým tahem?
Většinou se za plnou cenu prodá jen minimum zájezdů. Do března či dubna se uplatňují slevy first moment, zpravidla v květnu se pak prodávají dovolené za plnou cenu a následně už cestovní kanceláře přicházejí se slevami, které poskytují v rámci nabídky last minute.


HN: Dá se říci jak se za poslední roky vyvíjí výše slev u zájezdů first moment?
Řekl bych že se stále pohybuje v rozmezí 8 až 10 procent. Je to ale přirozeně u každé cestovní kanceláře jiné.


HN: Která cestovní kancelář je podle Vás v nabídce zájezdů first moment u nás nejlepší?
Asi bych nedokázal jmenovat jednu konkrétní cestovní kancelář. Nejlepší služby ale v tomto směru poskytují především ty největší.