Jan Vymazal rád přirovnává trh práce k vrcholovému sportu. Ani v něm se nikdo nestane hvězdou náhodou. Ve svých devětadvaceti letech je generálním ředitelem a předsedou představenstva Hanáckých železáren a péroven v Prostějově. Co dělá proto, aby se o něm na trhu práce vědělo? Pilně pracuje, rozšiřuje paletu svých dovedností.
"Talent samozřejmě pomůže, ale především je to velká dřina a odříkání," tvrdí o dosažených úspěších mladý ředitel. Je přesvědčen, že na trhu práce člověka nejlépe prodává právě úspěch. Obrat v hospodaření firmy, povedená náročná změna, získání nových a důležitých kontraktů nebo vybudování silného týmu.
Vítězství postavená na odbornosti už ale nestačí. Stále důležitější je také umění jednat s lidmi, schopnost naslouchat jiným názorům nebo prosadit změny tak, aby za ně zaměstnanci chtěli sami bojovat.

Nebojte se mluvit o klopýtnutí
Prodat svou schopnost dosahovat úspěchů lze i pomocí poučení z chyb. Každý je někdy ve své kariéře udělal. A potenciálního zaměstnavatele zajímají. Především proto, aby zjistil, zda si je manažer umí přiznat, vzal si je k srdci a co lépe - má důkaz, že už je nezopakoval. Kdo tvrdí, že chyby nedělá, vzbuzuje podezření.
I kdyby to byla pravda, personalistu či lovce talentů napadne: Proč dosud dělal práci, kterou zvládá tak hravě a nesáhl po něčem náročnějším? Nevěří si? Má strach ze změn? Pokud ale nyní chce zkusit něco nového, může mít zaměstnavatel chuť to nabídnout. Prověří si ovšem, jak se kandidát chová v náročných situacích, než kterým dosud tak úspěšně vládl.

Rozumně se oceňte
Je jasné, že holedbání se není na místě stejně jako falešná skromnost. Vyhráno má ten, kdo dokáže výsledky své práce věcně popsat. A také zmínit do detailů kroky, které k nim vedly, jmenovat firmu, kde se tak dělo a kolegy, kteří se na nich podíleli. Zájem na trhu práce vzbudí i ten, kdo přichází s přijatelným oceněním sebe sama.
"Manažer potřebuje znát svoji hodnotu na trhu práce, vědět, jaké zkušenosti a dovednosti se požadují na pozici, o kterou se uchází," říká Rostya Gordon-Smith z poradenské společnosti PeopleImpact. Svou cenu musí korigovat nejen podle svého mínění o sobě, ale hlavně podle míry poptávky a nabídky. Vzácná profese má vyšší cenu, zvlášť když člověk prošel zajímavými zkušenostmi. Benjamínci v oboru by měli být skromnější. I kvůli nim se objevuje v nabídkách práce stále větší platové rozpětí. Personalisté tak rozšiřují řady kandidátů o nadané začátečníky, z nichž mohou také vybírat.
Mít ale pověst toho, koho zajímají pouze finance, není dobré. "Mění-li manažer místo jen z finančních důvodů, je to pro nás, ale i pro perspektivního zaměstnavatele varující signál," říká Pavla Trchová z firmy Target Group, specializující se na vyhledávání špičkových manažerů. Více se totiž cení chuť podílet se na něčem novém, zajímavém a ochota věnovat práci více energie a času, než je běžné.

Známí, elán a šarm
Kdo má v branži dobré známé může zvyšovat svou cenu na trhu práce i s jejich pomocí. "Manažer potřebuje mít vyvinutou dobrou síť kontaktů, musí neustále budovat svou image a být vidět - v dobrém slova smyslu," říká Rostya Gordon-Smith. Nejde pouze o to, aby někdo za něj ztratil slovo. V případě, že za manažerem nestojí odvedená práce, přímluva nepomůže. Stojí-li ale za ním výsledky, pak jej dobrá reference vymaní ze zástupu stejně dobrých kandidátů. Pravda, někteří zaměstnavatelé prověření manažera odbudou. Spolehnou se na záruku svého známého. Ovšem vzniknou-li problémy, budou je stejně někdy muset rázně řešit.
A jak je to se šarmem? "Daleko lépe se na trhu práce daří člověku optimistickému s elánem a chutí dosáhnout úspěchu, než tomu, kdo si stěžuje a nadává na všechno a všechny okolo sebe," říká generální ředitel Jan Vymazal. Kouzlo a síla osobnosti mohou být na váze rozhodnutí o pravém kandidátovi také důležitou přísadou, ne však zásadní.