Auta jezdící po českých silnicích omládla

I když statistiky mluví o českém vozovém parku jako o vrakovišti, na silnicích to není poznat. Podle průzkumů Ředitelství silnic a dálnic prováděných loni na tuzemských komunikacích všech tříd je situace mnohem lepší, než jak to vyplývá ze zpráv Centrálního registru vozidel.
Podle registru je průměrné české auto staré téměř čtrnáct let. Do tohoto čísla se ale započítávají i zaregistrované vraky, které už dávno stojí odložené v garážích a na silnice se nedostanou. Ředitelství proto udělalo vlastní měření, při kterém zkoumalo pouze auta, která po silnicích skutečně jezdí.
Z něj vyplývá, že tuzemští řidiči mají čtyřicet procent aut, která nejsou starší než pět let. A téměř desetina vozů je úplně nová.
"Postupující obměna vozového parku na našich silnicích a ve městech má setrvalý trend a pomalu se přibližuje běžným evropským standardům," tvrdí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Rozdíl mezi Českem a starými státy Evropské unie není ve skutečnosti podle ředitelství tak propastný, jak bylo zatím prezentováno.
"Zajímavý je u nás ale citelný rozdíl mezi venkovem a městy, zvláště pak Prahou. A také rozdíl mezi vozidly sledovanými na dálnicích a rychlostních silnicích oproti nižším třídám komunikací," říká Hoření.
Podobně jako v jiných evropských zemích se i v Česku rok staré osobní auto na dálnicích vyskytuje dvakrát častěji než vozidla starší deseti let.
Podle dlouhodobého šetření Ředitelství silnic a dálnic se ukazuje, že od přelomu tisíciletí je vidět výrazné zvýšení podílu aut s naftovými motory: zatímco v roce 2000 byl jejich podíl zhruba čtvrtinový, o pět let později to bylo dvaačtyřicet procent.
Mezi značkami, které brázdí tuzemské silnice, podle průzkumu stále vévodí Škoda.