Kradenými platebními kartami se loni zloději snažili nakoupit zboží odhadem za 80 milionů korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty, které tvrdí, že zhruba půl promile objemů bezhotovostních transakcí tvoří právě pokusy o zneužití platebních karet. Některé banky na to reagují tím, že se snaží svým klientům nabídnout - v případech, kdy jim kartu někdo ukradne - lepší podmínky. Přebírají tak na sebe větší odpovědnost za peníze, které majitelům karet zmizí z účtů.

Důležitá je rychlá reakce
Nejhorší je když se karta dostane do rukou zkušeného zloděje, který ovládá všechny možnosti jejího zneužití. Když majitel platební karty navíc zjistí ztrátu či krádež až po dlouhých hodinách nebo dokonce dnech, může mu někdo jeho konto doslova vybílit. Okamžik, kdy majitel karty nahlásí ztrátu, je proto nejdůležitější. Odvíjí se od něj zlomový moment, kdy za zneužití už nese odpovědnost banka.

Reakce bank je rozdílná
Okamžik, od kterého na sebe přebírá případnou škodu kvůli zneužití platební karty banka, se mezi jednotlivými peněžními domy hodně odlišuje. Obecně platí, že konkurence mezi bankami a spořitelnami je tlačí k čím dál lepším podmínkám pro majitele karet. Zatímco před několika lety banky na sebe braly škody vzniklé až po půlnoci dne, kdy byla krádež či ztráta karty oznámena, dnes hodně finančních domů odpovědnost přebírá okamžitě po nahlášení.
Největší komfort nabízí v tomto směru Česká spořitelna.
"Od nového roku přebírá odpovědnost za ztráty klientů, které vznikly 48 hodin před nahlášením ztráty či krádeže," tvrdí Kristýna Havligerová z jejího tiskového oddělení. "Zvýšené zabezpečení se týká všech našich platebních karet." Zároveň však platí, že klienti musejí počítat se spoluúčastí 4500 korun.
Na zpětnou odpovědnost pamatuje také ČSOB. "Klientovi hradíme případné škody ještě 24 hodin před nahlášením ztráty či krádeže platební karty, a to nejvýše do částky 30 tisíc korun," zdůrazňuje Tomáš Kopecký z tiskového oddělení banky.
Ostatní bankovní domy zatím hradí finanční ztráty až od okamžiku nahlášení nebo od půlnoci dne, kdy majitel ztrátu karty nahlásil (viz tabulka).

Pojistka je řešením
Ti, kteří chtějí mít co největší jistotu, že jim bankovní konto přes odcizenou kartu nikdo nevyčerpá, se mohou pojistit. Cena pojistek se pohybuje v řádu několika set korun ročně. Za to klienti získají možnost vzniklé škody před nahlášením události převést na banku. "V případě pojištění hradíme ztráty do sto tisíc korun až dvaasedmdesát hodin před blokací kreditní karty," tvrdí například Markéta Dvořáčková ze Citibank.

Nejnebezpečnější karty
Nejvíce nebezpečí číhá na majitele karet vybavených jen magnetickým proužkem. U nich je jediným ověřovacím prostředkem při placení podpis. Prodavač v obchodě by sice měl pečlivě zkoumat, zda se podpis na kartě a účtence shoduje, často tomu ale není.
Výjimečnou situací není ani případ, kdy podpis není při platbě kontrolován vůbec. Pokud odcizená platební karta není v okamžiku transakce ještě zablokována, stačí jen dobře napodobit podpis skutečného majitele a platba proběhne bez větších potíží.

Co udělat při ztrátě platební karty

Telefonní spojení na banky a poplatky spojené s blokacemi karet