Zaregistrovat se na úřadu práce? Tak manažer nové místo nehledá. Inzeráty sice sleduje, ale málokdy nabídnou, co požaduje. Informace o uvolnění vyšších a zajímavých postů zaměstnavatelé ze strategických důvodů často drží v tajnosti. "Navíc top manažerských pozic je daleko méně než těch řadových. A tak je přirozeně jejich okruh výběru omezen," dodává Lenka Málková, specialistka lidských zdrojů Skupiny ČEZ.

Nepříjemná omezení
V hledání nového místa šéfům často brání podmínky konkurenční doložky, časově omezený zákaz činnosti ve stejném oboru. Někteří jej v nouzi porušují. Manažera omezuje i riziko, že ztratí tvář, učiní-li sporný posun v kariéře. "Jeho spojení s konkrétní společností hraje velkou roli. Třeba šéf ekologické organizace těžko půjde na post ředitele energetické firmy," říká Jan Kopecký z oddělení lidských zdrojů v Siemensu.
Pavla Trchová ze společnosti Target Group vyhledává špičkové manažery. Tvrdí, že jejich samotné pátrání po vhodném místě je velmi specifické. Mají totiž jasné požadavky týkající se náplně práce. Také je zajímá zaměření nového zaměstnavatele, objem zodpovědnosti a kompetence, které budou mít. A v neposlední řadě mají i vyšší nároky na finanční ohodnocení.
To vše jim do jisté míry oproti řadovým zaměstnancům omezuje možnosti výběru. Běžný zaměstnanec hledá především solidní a stabilní společnost, která mu bude platit mzdu řádně a včas.

Agentury, lovci talentů a známí
Tomáš Raška je předsedou představenstva společnosti Natland Group. Přes inzeráty si práci hledal vlastně jen hned po škole. Od té doby byl vždy "uloven" head-huntery nebo personálními agenturami. "Tak je tomu dodnes, kdy jsem už akcionářem společnosti," říká.
Vyšší místa se skutečně často obsazují s využitím zprostředkovatelů - specializovaných firem a lovců talentů. "Těm totiž většinou manažeři, pokud se ocitnou na trhu práce, vyšlou signál, že jsou k dispozici," říká Hana Krbcová, ředitelka lidských zdrojů Skupiny ČEZ. Pokud je ale manažer špička v oboru, nemusí se obvykle nikam obracet. Agentury a lovci ho průběžně sledují. Sami vyhodnocují míru jeho chuti odejít jinam. A občas mu vyšlou signál, že je o něj na trhu práce zájem. Protože většinou znají velmi dobře jeho požadavky, neoslovují ho s nabídkami, které by ho nezajímaly.
Hledání práce přes osobní, ale i obchodní kontakty je také obvyklé. Není na škodu se známými a partnery hovořit o svých profesních představách. Další možností, zejména pro manažery na střední úrovni, je odchod nadřízeného z vrcholové pozice. Buď ho některý z nich nahradí, nebo odejde s ním jako člen týmu, na který šéf spoléhá a cení si jeho "know-how".

Jak zvýšit své šance?
Být na špici a mít kontakty je jedna z cest usnadňující hledání práce. "V posledním období je ale výraznou výhodou manažera i jeho mobilita," říká Hana Krbcová z ČEZ.
Je-li ochoten přijmout nabídku na pozici mimo místo, kde trvale žije, a přesunout i svou rodinu do zahraničí, rozšiřuje své možnosti i na trhu práce ve světě. Taková místa nabízejí špičkovým manažerům zahraniční i tuzemští zaměstnavatelé ve svých akvizicích. Petr Hruška ze společnosti Point Family manažerům říká, že nalézt uplatnění lze i tak, že si založí vlastní společnost a zaměstnají se sami. Tak to udělal on.
Šance na nalezení vyhovujícího místa často podle Pavla Koloucha z oddělení náboru České Pošty snižují či znemožňují osobní omezení manažera. Radí proto nedívat se při hledání práce pouze vzhůru. "Šplh v kariéře strmě vzhůru je sice disciplína rozšířená, ale nepovinná," poznamenává. Kdo se podle něj dobře dívá kolem sebe, najde určitě pár příkladů, kdy kariérový krok stranou nebo dokonce níž znamenal ohromné rozšíření obzorů, uvolnění stresu a radikální změny žebříčku hodnot. K lepšímu.