Zabezpečení roste, opatrnost je ale nutná


Častou otázkou, kterou si kladou uživatelé internetbankingu, GSM bankingu či phonebankingu, je možnost zneužití těchto aplikací. Zabezpečení systémů přímého bankovnictví se v Česku rychle zlepšuje, konstatují experti. Aplikace, kdy klientovi stačí k přístupu pouze heslo, se stávají minulostí. Naopak běžné je, že každá platební operace je ověřována buď prostřednictvím SMS, nebo zadáním vygenerovaného kódu na PIN kalkulátoru.

Nabídka trhu

Při pohledu na nabídky bankovních domů je možné zjistit, že dnes již prakticky není peněžní ústav, který by opomíjel oblast přímého bankovnictví. Nejpoužívanějším elektronickým kanálem se stalo letos internetové bankovnictví, které přeskočilo dosud vedoucí telefonické bankovnictví.
Až třetí je GSM banking, tedy komunikace pomocí mobilního telefonu. Vyplývá to z analýzy mezi uživateli internetu, kterou vypracovala společnost Network Media Service.

Úroveň zabezpečení

Každá banka na trhu může klientovi nabídnout některou z variant těchto služeb. Bezpečnost jednotlivých aplikací, které se svým provedením mezi bankami někdy hodně liší, je sice dostatečná, přesto je ale nutné, aby byl klient velmi opatrný.
O přednostech služeb přímého bankovnictví pochybují dnes snad už jen lidé, kteří si je ještě nikdy nevyzkoušeli. Základní výhodou je možnost čtyřiadvacet hodin denně provádět platební příkazy k převodu a inkasu, zjišťovat aktuální stav svého konta, a především mít dokonalý přehled o všech pohybech na účtu.
Banky umožňují touto formou i zakládat termínované vklady stejně jako dlouhou řadu dalších operací. Většina služeb, které získá klient na pobočce, je u přímého bankovnictví k dispozici i elektronickou cestou.
Z toho důvodu už vůbec není nutné ztrácet čas ve frontách na přepážkách pošt a bankovních domů s cílem zaplatit složenku nebo fakturu, ale pohodlně je možné tuto operaci provést z domova. Podmínkou je jen zřídit si ve své bance některý z produktů přímého bankovnictví.

Dodržovat pravidla

Největší zájem v rámci přímého bankovnictví mají lidé o internetovou aplikaci. Výhodou je vysoká přehlednost, neboť vše se uživateli zobrazuje na monitoru počítače. Klienti se však setkají s řadou odlišností co do způsobu zabezpečení aktivních operací (platebních příkazů).
O všech dostupných variantách internetového bankovnictví je možné říci, že stupeň bezpečnosti je dostatečný. Některé varianty jsou ale bezpečnější než jiné. Vždy však nejvíce záleží na tom, jaká bezpečnostní pravidla dodržuje sám klient. Pokud uživatel pro podepsání transakce používá autentizační kalkulátor nebo certifikát uložený na čipové kartě, je možné hovořit o zcela bezpečném internetovém bankovnictví. Dostatečná bezpečnost, ale již o něco menší, je spojena s variantou, kdy má klient elektronický klíč uložen na disketě nebo CD.

Hlavní nebezpečí? Klient

Největší nebezpečí, které je spojeno se všemi službami přímého bankovnictví, je především nedůsledné chování klienta. Není nic horšího než si někam poznamenat vstupní PIN, a ten nosit ledabyle po kapsách spolu s certifikátem na disketě, nebo si PIN poznamenat někam na monitor počítače.
Ideální varianta zabezpečení by měla splňovat jednu zásadu - "něco vědět a něco mít". Něco vědět znamená pamatovat si vstupní PIN. A něco mít zase představuje uložení elektronického klíče na nějakém nosiči nebo v generátoru kódů.


Bezpečnostní rady

Vyberte si banku, která nabízí co nejvyšší stupeň zabezpečení přímého přístupu k účtu, například elektronický klíč, čipovou kartu, generátor kódů a další.
Dobře ochraňte počítač, ze kterého se ke svému bankovnímu účtu hlásíte, to znamená nainstalujte například kvalitní antivirový program, firewall.
Vždy po odhlášení z aplikace internetové banky zavřete okno prohlížeče.
Co nejčastěji měňte přístupové heslo, pokud ho používáte.
Nikomu nevyzrazujte přístupové údaje.
Nepřihlašujte se k účtu z veřejného počítače, třeba v internetových kavárnách či na pracovišti.
Neotevírejte podezřelé e-maily s přílohami, stejně jako podezřelé, neprověřené internetové stránky.
Nereagujte na e-maily, které se "tváří" jako odeslané z banky, ve kterých po vás požadují sdělení identifikačních údajů.
Nechte si posílat SMS o prováděných transakcích.
Nastavte si co nejnižší limit na platební operace.


Výhody služeb přímého bankovnictví

Za hlavní přednost přímého bankovnictví je možné považovat časově neomezený přístup klienta k účtu. Platební transakci je možné odkudkoliv a kdykoliv vyřídit jen za několik málo minut, což znamená obrovskou úsporu času proti návštěvám pobočky.
24 hodin denně je možné provádět platební příkazy k převodu a inkasu, zjišťovat aktuální stav na svém účtu, a především mít dokonalý přehled o všech pohybech na kontě. Většinu služeb je tak možné vyřídit elektronicky a není nutné navštěvovat pobočku.
Využívání služeb přímého bankovnictví přináší také nižší poplatky za platební transakce. Elektronický komunikační kanál je pro banky podstatně levnější než klasická cesta podávání platebních příkazů na papírovém nosiči na pobočce.