Obchody jsou plné lidí, kteří mění vánoční dary

Do obchodů hned po vánočních svátcích zamířilo velké množství lidí, kteří chtějí vrátit nebo si vyměnit nevhodné vánoční dárky.
Podle průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů většina obchodních řetězců i menších obchodů možnost výměny zboží svým zákazníkům nabízí a některé prodejny vracejí lidem zpět peníze v případě, pokud si náhradní zboží nevyberou.
Například pracovníci prodejce textilu Marks & Spencer v těchto dnech řeší v průměru dvoj- až trojnásobný počet žádostí o výměnu svetrů, košil, kalhot či spodního prádla, než je běžné. "U nás jde teď většinou o výměny. Lidé chtějí například vyměnit zakoupené zboží za jinou velikost nebo jiný produkt," řekla mluvčí sítě obchodů Marks & Spencer Renata Fišerová.

Do zákaznických oddělení obchodů Tesco od úterý míří zhruba o třicet procent více lidí než před vánočními svátky. "Zákazníci po Vánocích vracejí především oblečení, protože jim buď nevyhovuje velikost, anebo barva. Lidé nyní také často reklamují elektroniku," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Tesco za vánoční dárky, které spotřebitelé nechtějí, vrací peníze, případně zboží vymění za jiné. "Zákazníci mohou produkty vracet v jakékoli provozovně Tesco, tedy nejen tam, kde ho zakoupili," uvedla Matoušková. Dodala, že zboží musí být nenošené, nepoškozené a v původním obalu. "Zákazník nesmí zapomenout ani účtenku a visačku, která je součástí produktu, a to zejména u oblečení a obuvi," podotkla.

Základní podmínkou ve všech obchodech je předložení účtenky. Někteří obchodníci ale požadují, aby zboží mělo originální obal.
Po vánočních svátcích také roste počet reklamací vadných výrobků. SOS registruje zvýšený počet dotazů lidí na toto téma. "V letošním roce, podle podnětů spotřebitelů, jsou na špici výrobků, které nefungovaly hned po rozbalení, DVD přehrávače," řekla mluvčí SOS Ivana Picková.