Najděte svou příležitost na webu


Prodej zboží prostřednictvím internetového obchodu je cesta, po které by se rád vydal nejeden obchodník. Má své nesporné výhody - nejsou zapotřebí velké sklady na zásoby, on-line prodejna má otevřeno 24 hodin denně po sedm dní v týdnu.
Ostatně o tom, jak je důležité být viděn na internetu, svědčí i čísla v katalogu firem portálu Seznam.cz, který nyní eviduje 319 294 zápisů firem.
"My máme 2230 zápisů e-shopů v našem katalogu. Na českém webu je ale asi 3100 funkčních e-shopů, dále podle informací jich je reálně významných přibližně 300, ale některé firmy provozují pouze jeden e-shop, jiné třeba takzvaný virtuální obchodní dům. Předpokládám tedy, že počet e-shopů poroste asi o šest procent ročně. Obrat prodejů pak ale asi o dvacet procent ročně," říká Jiří Bleier, manažer centrální databáze Seznamu.cz.
Na začátku by si měl každý zodpovědět několik otázek. Velmi důležité jsou zejména ty, které se týkají nabízeného sortimentu, řešení aplikace, která pomůže obchod na internetu zřídit. Neméně důležité jsou i otázky spojené se skladováním zboží a jeho expedicí.
Při výběru aplikace, pomocí které bude e-shop provozován, lze volit mezi třemi variantami. Mezi volně dostupnou aplikací pro vytvoření struktury e-shopu (tzv. open source řešení - například Open Solution), mezi tzv. "krabicovým" řešením, které reprezentují InShop či Vltav2000, jež nabízí mnoho modulů a funkcí.
Konečně je to řešení zakázkové, které je postaveno na míru zadavatele. To nabízí mnoho modulů a funkcí, za něž uživatel platí určitý paušál, a to buď měsíčně, nebo ročně. A pak existuje samozřejmě zakázkové řešení, které je postaveno na míru. Cena tohoto řešení se pohybuje v řádech tisíců korun.
Pokud obchod úspěšně vytvoříte, musíte zajistit jeho umístění na webové stránky - a to buď na klasicky sdílené webové stránky, nebo na pronajatých. Nesporně velmi dobré je vytvoření vlastní webové stránky spojené s prezentací firmy.
Další důležitou věcí je vedení agendy spojené s vyřízením objednávky tak, aby ji klient dostal včas a v pořádku. To ovšem úzce souvisí i s dodavateli a rychlostí, s jakou zboží dodají do obchodu.
Chcete-li, aby zákazníci považovali váš obchod za seriózní, je dobré si opatřit certifikaci APEK (asociace pro elektronickou komerci). Zákazníkům internetových obchodů přináší záruky a větší jistotu.
Certifikace zaručí, že tento obchodník splňuje základní pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu. Obchodník mimo jiné dodržuje úplné a pravdivé informování o provozovateli, o zboží a cenách včetně všech poplatků.