HN: Jak se vám povedlo v soutěži Rovné příležitosti nechat za sebou na stupíncích vítězů Microsoft, IBM a Citibank?
Je pravda, že v této soutěži zatím bodovaly obvykle banky a technologické společnosti. Air Products patří mezi průmyslové podniky, vyrábí a distribuuje technické plyny a chemikálie. Takže jsme do dosavadního obrázku vítěze moc nezapadali. Rozhodnutí však záleželo na porotě. Myslím, že šance vítězů byly vyrovnané.

HN: Porotu jste zaujali hlavně programem pro zaměstnance na severu Čech. Můžete jej popsat?
Mnohé napovídá už jeho název - Relaxujte, prosím. Získali jsme na něj dotaci z Evropských strukturálních fondů. Stojí za ním Úřad práce v Ústí nad Labem. V tomto regionu jsme totiž jedním z největších zaměstnavatelů, máme nejenom sídlo v Děčíně, ale také pobočku v Litvínově. Naši zaměstnanci mohou díky programu strávit dva dny v lázních, kde je lektoři ze školicí agentury učí, jak zvládnout stres nejenom na pracovišti, ale i v osobním životě. Například jak správně dýchat, co dělat pro to, aby si aktivně odpočinuli, jak správně cvičit a udržet si dlouhodobě kondici. Tyto programy trvají od čtvrtka do pátku, v pracovní době. A jsou dobrovolné.

HN: Předpokládám, že si zaměstnanci musí před odjezdem svou práci odvést...
Ano, to jistě. Termíny svého pobytu v lázních ale znají dva roky dopředu. Mají spoustu času a možností, jak si zmíněné dva dny dopředu naplánovat.

HN: Prý vaše firma ještě nabízí antistresový program...
Ten je určen všem našim zaměstnancům. Spočívá v tom, že lékaři ze Zdravotního ústavu hlavního města Prahy monitorují jejich tělesnou i duševní kondici. Součástí sledování je i nutriční poradenství. Dokladem toho, že může fungovat, je, že jeden z našich zaměstnanců změnil svůj jídelníček a začal cvičit. Výsledky se dostavily velmi rychle v podobě ztracených kil. Zmíněný lékařský dohled mají naši zaměstnanci bezplatný.

HN: Co z toho má firma?
Víte, v těchto programech jde o to, aby lidé byli zdravější, odolnější a také spokojenější. Když člověka v zaměstnání každý den trápí například klouby, záda, vysoký tlak, bolestivý žaludek, může mít problémy soustředit se na práci. Zdravý člověk je výkonnější a spokojenější. Takže nakonec vítězí všichni, bez rozdílu.

HN: Takové investice do lidí jsou ale velmi nejisté a trvá dlouho, než se projeví jejich efekt...
Ale vyplatí se. Pravda, jsou to "dlouhodobé" peníze, efekt nevidíte ihned. I když - pokud se lidé starají o své zdraví a zlepší se jim kondice, poznáte to do jednoho roku. Nejsou tak často nemocní. Nemusíte vynakládat další výdaje spojené s tím, jak zajistit, aby jejich práce byla provedena.

HN: Je za touto péčí i snaha si zaměstnance udržet?
Také. Především v technickém odvětví probíhá bitva o talenty. Potřebujeme pracovníky technicky zdatné a jazykově vybavené. A takových je málo. Pokud neinvestujeme do výchovy, péče a udržení vlastních talentů, můžeme o ně přijít. Když toto riziko snížíme na minimum, nemusíme přeplácet lidi z jiných firem, anebo investovat do hledání vhodných kandidátů a následně do jejich zaškolování. Snažíme se využít veškerý potenciál našich zaměstnanců. I proto dalším programem podporujeme naše talentované pracovnice.

HN: Proč právě je?
Jde v podstatě o popud naší mateřské firmy. Chce, aby v jejím managementu byly více zastoupeny i ženy. Součástí globální filozofie firmy je, že chce být tou nejlepší, pro kterou je možné pracovat. A chce být i nejlepším zaměstnavatelem pro ženy, přestože 70 procent zaměstnanců tvoří muži. Naší lokální iniciativou vycházející z této filozofie je Klub pro rozvoj žen s potenciálem. Neformálně mu říkáme "dámský klub" a založili jsme jej v roce 2004.

HN: Která žena může být jeho členkou?
Ta s výbornými pracovními výsledky a potenciálem, který dokáže rozvíjet dále. Na základě pravidelného hodnocení našich zaměstnanců manažeři nominovali patnáct žen, o kterých byli přesvědčení, že mají chuť a potenciál se rozvíjet. Tyto ženy procházejí školením externích lektorů, které hradí naše firma. Učí se měkkým dovednostem, tomu, jak sladit rodinný život s pracovním, jak se prosadit ve světě mužů. Hosty na školeních bývají manažerky, které se dělí o své zkušenosti a přispívají radami.

HN: A zvýšil se počet žen ve vašem vedení?
Dvě účastnice těchto kursů byly povýšeny na manažerská místa. Na pozici obchodníka máme ženu. To možná není nic zvláštního, ale obchodnice u nás navštěvuje průmyslové podniky, musí se vyznat například ve svařování. Jiná žena zastává pozici obchodníka pro klíčové zákazníky na Slovensku.

HN: Jde v programu jen o zvýšení počtu žen ve vedení?
Ne. Nadané ženy se také účastní dvouletého programu pro všechny talentované pracovníky, kde procházejí školením šitém každému na míru.

HN: Jak se na zvýšenou pozornost ženám tváří muži?
Podporují to, i když se mě občas z legrace ptají, kdy založím pánský klub. Chystáme workshop, na kterém by se manažeři a manažerky měli více dovědět o ženském a mužském principu a jak se oba mohou navzájem obohacovat.

HN: Domníváte se, že muži u vás začínají přemýšlet o svých kolegyních jako o rovnocenných partnerech?
Myslím, že tak přemýšleli vždycky. Ale rozdíl je v tom, že jsme díky podpoře talentovaných žen udělali pokrok v přemýšlení o lidech. Manažeři jsou si vědomi toho, že pokud tam mají nějakou talentovanou pracovnici, je dobré se jí věnovat a rozvíjet její potenciál třeba v podobě školení. Také se naučili zvažovat možnosti práce z domova a půlúvazků v době, kdy je žena či muž na rodičovské dovolené.

JITKA MORAVCOVÁ (46 let) je personální ředitelkou mezinárodní společnosti Air Products pro Českou a Slovenskou republiku. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Po osmileté učitelské praxi pracovala jako personalistka ve firmě United Distillers. Koncem listopadu Air Products vyhrála soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v České republice.