Slováky zklamaly mzdy v automobilkách


Hnací silou slovenské ekonomiky jsou automobilky, které se zde usadily. Volkswagen, PSA Peugeot Citroen a Kia. Průměrné platy rostou nejen v Bratislavě, ale i žilinském a trnavském regionu, kde Kia a Peugeot začaly výrobu. Zaznamenali zde nejvýraznější vzestup mezd, podle statistik rostou čtyřnásobným tempem.
Objevují se ale pochybnosti zaměstnanců automobilek, které prý neplní sliby o vysokých platech.
Časopis Plus 7 dní uveřejnil nedávno zpověď několika dělníků žilinského závodu Kia. Na začátku listopadu, po rozběhnutí výroby, dostali platové výměry. Vyrazily jim dech, často dostali méně než tam, odkud do Kia odešli. Jejich platy podléhají přísnému utajení, přesto poskytli časopisu své výplatní pásky. Čistý příjem se na nich pohybuje od jedenácti do třinácti tisíc slovenských korun (asi osm až jedenáct tisíc Kč).
"Na školeních nám slibovali 30 tisíc měsíčně. Pak nám ani platy nechtěli říct. Když nám je sdělili, pod přísným utajením, nevěděli jsme, jestli si dělají z nás blázny, byl to výsměch do tváře," postěžovali si.
Třicetitisícovými platy pro dělníky v automobilkách se oháněli i mnozí slovenští politici bývalé vládní koalice. Zaměstnaností a nadstandardními příjmy často odůvodňovali miliardu státní podpory. "Lidé z těchto oblastí si výrazně polepší, zvýší se jim životní úroveň. Budou mít mzdy, o jakých se jim ani nesnilo," tvrdil bývalý ministr hospodářství Pavol Rusko.

Podivná pravidla

Průměrná mzda v žilinském kraji se v současné době pohybuje okolo 15 tisíc slovenských korun, ale dělnických profesí se většinou netýká.
Samotná Kia už několikrát v médiích zdůraznila, že platy v automobilce nad průměrem v regionu jsou. Dělník, tzv. operátor, po několikaleté práci v automobilce může dosáhnout mzdy 22 700 korun. Samotní dělníci ale tvrdí, že je to téměř nemožné.
Platí prý tvrdá korejská pravidla, která mnozí z nich nechápou. "V každé pracovní skupině musí být vždy někdo, kdo je hodnocen jako neuspokojivý, i kdybychom dělali všichni stejně. Prý musí být motivace," ohrazují se dělníci.
Někteří tvrdí, že by z automobilky okamžitě odešli. Neumožňuje jim to ale smlouva o povinnosti uhradit náklady za školení v Koreji. "Tvrdili nám, že je to služební cesta... Najednou je to výlet, který musíme zaplatit, pokud tu nezůstaneme dva roky," tvrdí v týdeníku.
Podle stanoviska Kia Motors Slovakia státní příspěvek pokrývá jen část nákladů a na základě uzavřené dohody skutečně existuje povinnost uhradit náklady na vzdělávání. Kia tvrdí, že nyní zavádí pohyblivé složky mzdy, které se v průměrné mzdě promítnou. Pracovníci mohou také využít mnoho zaměstnaneckých výhod - od proplácení cestovních nákladů až po příplatky na bydlení.

V Peugeotu také?

Automobilka PSA Peugeot Citroen v Trnavě letos zrušila záměr vybudovat druhý závod. Nyní vyrábí 450 automobilů denně a zaměstnává 3300 pracovníků. Výrobní proces je v některých fázích náročný, proto je přísný i výběr zaměstnanců. Musí splňovat náročná kritéria - dobrý zdravotní stav, rychlost, pozornost, schopnost reakce.
Ti, kteří všechny nároky splňují, chtějí samozřejmě i odpovídající ocenění. "Nástupní plat jsem dostal 15 tisíc korun. K tomu nějaké prémie a příplatky. K těm 18 tisícům mi to udělá. Nejsem tam dlouho," prozrazuje Ján. Stejně jako dělníci z Kia je vázán mlčenlivostí. Podle dostupných informací jsou na tom dělníci v trnavské automobilce oproti žilinské asi o dva tisíce korun lépe.
Také podle statistického úřadu je trnavský region třetím nejlépe placeným krajem hned po Bratislavě a Košicích. Hrubá měsíční mzda překračuje v bratislavském kraji 23 tisíc, v košickém 16 a půl tisíce, v trnavském činí 15 941 a v žilinském 15 009 korun.
Spokojenost nepanuje ale ani mezi dělníky v Trnavě. "Rozhodně jsem čekal víc, alespoň 25 tisíc. Práce je hodně náročná. Kdyby u nás nebyla nouze o práci, asi bych odešel," dodává Ján, který se do Trnavy přestěhoval z východního Slovenska.
/Od naší zpravodajky/