Češi pijí méně piva, jsou navíc vybíravější

Češi a Češky holdují pivu rok od roku ve stále menší míře. Ubylo zejména rekordmanů, kteří dokázali na posezení vypít i deset a více piv. Pivaři jsou také stále více vybíravější. Pivo ale i nadále zůstalo pro Čechy nejoblíbenějším nápojem. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) a údajů Českého svazu pivovarů a sladoven.
Průměrná týdenní spotřeba dospělého muže se letos snížila na sedm piv z předloňských 8,5 piva a loňských 8,1 piva. Průměrná zástupkyně něžného pohlaví si letos dopřála již jen jediné pivo týdně, zatímco v roce 2004 i loni to bylo 1,3 piva. "Z trhu například mizí skupina "těžkých pijáků", které zrodil komunismus. A mladí lidé zase již mají jiné návyky," uvedl výkonný ředitel svazu Jan Veselý.
Podle údajů Českého statistického úřadu činila v roce 2004 spotřeba piva na obyvatele 160,5 litru a proti předchozímu roku klesla o 1,2 litru. Stále je to ale nejvíce na světě. Podle Veselého z toho připadá asi 20 litrů na zahraniční turisty a cizince. Navíc přibližně pět litrů nyní tvoří nealkoholické druhy, jejichž spotřeba neustále roste.
Češi si podle CVVM dávají stále mnohem více pozor na druh piva. Ještě v roce 2004 bylo více než čtvrtině mužů jedno, jaký pěnivý mok konzumují. Letos už se tato skupina snížila na pětinu, jinými slovy čtyři muži z pěti si vybírají pivo jen některého z pivovarů. U žen je tendence podobná, ale podíl "vybíravých" a "nevybíravých" byl zhruba shodný.
Překvapivé mohlo být zjištění, že chuť piva je pro pivaře důležitější než jeho cena. "Češi, kteří tvrdí, že mají nejlepší pivo na světě, se možná nechtějí přiznat k tomu, že si vybírají podle ceny," poznamenal Jiří Vinopal z CVVM. Z průzkumu také vyplynulo, že 90 procent lidí čeká zdražování piva.
Pivo v současnosti pije 90 procent mužů, což byl jen mírný pokles v porovnání s rokem 2004, kdy se k tomu přiznalo 93 procent. Při návštěvě restauračního zařízení si pivo nejraději objedná 74 procent mužů, když před dvěma lety to bylo 77 procent.
Ženy naproti tomu dávaly nadále přednost vínu a nealkoholickým nápojům. Pivo si na prvním místě vychutnávalo již jen 12 procent žen, před dvěma roky to bylo 13 procent. Prestiž piva klesla hlavně u mladších a úspěšných žen, uvedl Jiří Vinopal.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru