Stát zaplatí za mýto miliardy korun navíc



Zavedením systému výběru mýta rakouskou společností Kapsch přijde zřejmě státní pokladna o další nejméně dvě miliardy korun. A zbytečně. Může za to dodatek ke smlouvě s Kapschem, který ministerstvo tají. Hospodářské noviny mají k dispozici vládní dokument, který nevýhody a rizika plynoucí z dodatku pro stát popisuje.

Na úkor státního rozpočtu

Jak uvádí zmíněný dokument, mnohá z popsaných 20 rizik představují pro stát další náklady. Naopak všechna jsou výhodná pro rakouský Kapsch. Tak například: Kapsch si vymínil, že pokud v úspěšnosti výběru mýtného přesáhne 95 procent, zbylé peníze si ponechá. Podle původní smlouvy měl dostat pouze polovinu.
V Rakousku, kde je v provozu podobný systém, se úspěšnost blíží 100 procent. Pokud by tomu tak bylo i u nás, Kapsch by inkasoval na úkor státního rozpočtu za 10 let provozu minimálně o dvě miliardy více. To za předpokladu ročního výběru mýtného 8,5 miliardy korun - jak očekával bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský. S rozšiřováním zpoplatněné sítě silnic by se navíc tato částka dále zvyšovala.
Kapsch ze sebe také sňal značný díl odpovědnosti za to, že systém nebude spuštěn včas. A státu navíc zabránil, aby toto zpoždění kompenzoval vydáním dálničních známek, pokud nebude mýtné vybíráno podle plánu, tedy od začátku příštího roku. "Stát by známky vydat teoreticky mohl, ale přišel by o možnost Kapsch sankcionovat," vysvětlil zdroj HN.

Podivné okolnosti

Dodatek ke smlouvě uzavřel na začátku června letošního roku s firmou Kapsch tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský. Smlouvu však podepsal podle informací HN za zvláštních okolností.
Dodatek předložil ministrovi k podpisu nyní již bývalý ředitel odboru pozemních komunikací Jiří Nouza. Ministrovi napsal, že dodatek je pro stát výhodný a že ho doporučuje podepsat. Náměstek Jiří Kubínek, který je na ministerstvu za mýtné odpovědný, dodatek nepodepsal. Na ministerstvu tehdy podle zdroje HN ani nebyl. Nouza v současné době působí na Ředitelství silnic a dálnic.
Šimonovský včera na telefonáty HN nereagoval, dříve však opakovaně tvrdil, že díky dodatku ke smlouvě s Kapschem zajistil státu miliardy korun navíc.
Nový ministr dopravy Aleš Řebíček se nyní snaží alespoň části dodatku anulovat. K tomu však potřebuje souhlas firmy Kapsch. Zítra kvůli tomu přijede do Česka jeden z majitelů firmy Georg Kapsch a bude s Řebíčkem jednat.

Autostrade znovu ve hře

Ještě závažnější problémy, než jsou nadbytečné náklady za výstavbu mýtných bran na dálnicích, však hrozí ve druhé etapě budování mýtného systému, kdy se mají vyřešit poplatky pro kamióny na silnicích první třídy.
Kapsch je v prodlení už s první etapou, druhou by přitom měl spustit již v červenci příštího roku. Podle odborníků, jež HN oslovily, to nemůže stihnout. To si uvědomuje i Ministerstvo dopravy.
Ve druhé fázi proto zvažuje, že místo mikrovlnné technologie, kterou používá Kapsch, využije satelitní technologie. Podle informací HN už o tom ministerstvo začalo jednat s italskou Autostrade, která umí obě tyto technologie propojit a s budováním mýtného by mohla Kapschi pomoci.
Autostrade byla jedním z účastníků tendru na výstavbu mýtného, avšak neuspěla v něm. Ministerstvo ji stejně jako ostatní uchazeče s výjimkou firmy Kapsch vyloučilo.