Souboj spořitelen se zatím drží při zemi

Právě před rokem vytáhla ČSOB plán, jak se stát největším hráčem na českém trhu. Její Poštovní spořitelna oznámila, že razantním atakem chce do roku 2015 sesadit z trůnu Českou spořitelnu, která má 5,3 miliónu klientů.
Hromadný útěk klientů od České spořitelny se však nekoná. Banka má dál stejně silný zákaznický kmen. K vítězství potřebuje skupina ČSOB nabrat dva milióny nových zákazníků. To je v průměru kolem dvou set tisíc ročně. Poštovní spořitelna neřekla, kolik nových zákazníků nabrala. Tvrdí ale, že jejich počet roste kontinuálně a výrazněji během kampaní. "Například od poloviny září do poloviny října jsme otevřeli dvanáct tisíc nových účtů, to je dvojnásobek než v jiných měsících," říká Martin Orság z Poštovní spořitelny.
Lákadlem přitom bylo dvouprocentní úročení, což je až čtyřnásobek, než je běžné. I tak se ale Poštovní spořitelna zdaleka nepřiblíží kýžené hranici průměrného přírůstku klientů.
Pro svůj cíl už ale Poštovní spořitelna letos něco udělala. Mimo jiné spustila prodej stále rozšířenějších hypoték. Začala předělávat nepohodlné pobočky. V létě jako první z velkých ústavů zrušila poplatek za příchozí platby, který patří mezi lidmi k nejkritizovanějším. Zavedla elektronické výpisy z účtů. A nedávno spustila na pokladnách řetězců Albert a Hypernova výběry peněz na karty pro své klienty zdarma.
Znalci to však jako razantní atak České spořitelny stále nevnímají. "Třeba ale Poštovní spořitelna připravuje vánoční překvapení," říká Miroslav Hubička, finanční konzultant firmy FEDS.
Její plán však nikdo nezatracuje. "Je logický. Obě banky se zaměřují na stejný typ klientů a konkurují si i stejnými zbraněmi," říká Jan Schiesser z Atlantik FT. Zatímco Česká spořitelna má teď 647 poboček, Poštovní spořitelna působí na 3300 poštách. Obě dnes mají podobné služby a srovnatelné ceny. "Poštovní spořitelna musí být levnější a celkově atraktivnější, aby klienty přebrala," říká Schiesser.
"Česká spořitelna je náš přirozený protivník. Ale cílíme i na klienty jiných bank," říká Vlasta Dolanská, šéfka Poštovní spořitelny.
Česká spořitelna vytáhla také trumfy. Zavedla vyřízení půjček do deseti minut a hypotéky před nákupem nemovitosti. Majitelům karet dala šanci měnit PIN na bankomatu a navíc má stále jako jediná banka bonusový program na nákup vybraného zboží. Slibuje také automatické proplácení škody nad čtyři a půl tisíce korun při ztrátě platební karty, ke které došlo až 48 hodin před nahlášením ztráty.