Hračkám z Číny vzdorují Merkur a Krteček

Na domácí trh míří stále víc hraček ze zahraničí. Především menší tuzemští výrobci kvůli velkému tlaku levnější asijské konkurence museli omezit či zastavit výrobu.
I přesto se však části domácích podnikatelů v ostré konkurenci daří: platí to například o legendární stavebnici Merkur.
Výrobce kovové stavebnice z Police nad Metují na Náchodsku letos očekává dobrý rok s nárůstem prodeje kolem patnácti procent.
Podobně hovoří i zástupci družstva Kovap z Nového Hrádku, rovněž výrobci mechanických plechových traktorů a autíček.
A nestěžuje si ani Detoa Albrechtice, zaměřená na tradiční dřevěné hračky. K největším hitům firmy v Česku, ale i v dalších evropských zemích, a dokonce v Japonsku, patří hračky s motivem oblíbené české pohádkové postavičky Krtečka a zvířátek, jejichž autorem je výtvarník Zdeněk Miler.
I díky této firmě tak roste český export hraček. Téměř 85 procent produkce Detoy míří do zahraničí, hlavně do Německa a Japonska a také do západní Evropy.
Přesto však většina výrobců tvrdí, že bude mít letos velké potíže. Za prvních osm měsíců letošního roku dovoz hraček do Česka meziročně vzrostl z loňských 4,7 miliardy korun o bezmála šest miliard. Do země se vozí hlavně zboží z Číny, Dánska a Rakouska.
Na rostoucí dovoz levných hraček z Asie si stěžuje například výrobce klasických dřevěných koloběžek nebo dřevěných stavebnic, firma Blank z Ústí nad Orlicí. Rozhodla se proto výrobu ukončit. Podle šéfa firmy Vladimíra Blanka není možné asijským dovozům moderních hraček cenou vzdorovat. "Velké auto z dovozu s dálkovým ovládáním stojí 270 korun, náš kašpárek, který zvoní, přijde na čtyři stovky," upozorňuje Blank.
Velké problémy českým výrobcům způsobují i asijští plagiátoři. S levnějšími napodobeninami z ciziny se o místo na trhu již delší dobu perou například známí tahací kačeři z výrobního družstva JAS ve Stráži nad Nežárkou. Asijští výrobci již léta hračky pro děti z jihočeského družstva kopírují a vytlačují je vzhledem k nesrovnatelně nižší ceně z pracně dobytých trhů. Podnik kvůli tomu musel za poslední dva roky propustit téměř polovinu svých zaměstnanců.
Češi ročně za hračky utratí několik miliard korun, velká část připadne na předvánoční období. Hlavní podíl na domácím trhu mají hračky dovážené z Asie a Rakouska, tuzemští výrobci si ale díky zaměření na dřevěné či textilní hračky dosud drželi stabilní pozici. Prodej hraček se v ČR v posledních letech koncentruje do velkoprodejen obchodních řetězců, ve kterých lidé utratí zhruba polovinu výdajů za toto zboží.