Od školních vtipů až k serióznímu podnikání

Článkem o Michalu Meškovi pokračujeme v sérií příběhů úspěšných Středoevropanů.
/Od naší zpravodajky/
Michalu Meškovi je sice pouze dvaadvacet let, studuje na Fakultě managementu UK v Bratislavě, ale už tři roky úspěšně podniká. V současné době je spolumajitelem největšího internetového knihkupectví na Slovensku, se sídlem v Martině. Sám říká, že mnohé v jeho životě ovlivnila náhoda.
Počítač objevil v pěti letech. Dnes s pobavením vzpomíná na svůj první e-mail. Poslal ho, když otec před jedenácti lety odjížděl do Spojených států na tříměsíční lékařskou stáž. Hlavním prostředkem komunikace se stal internet, ale nejdřív se to Michal musel naučit.
Chodil tehdy na základní školu, ale právě tam vedou první nitky dnešních úspěchů. Patřilo k nim především vydávání školního časopisu Miš-Maš.

Pozoruhodné nápady

"Byla to vlastně také náhoda. Seděl jsem s kamarády a jen tak jsme si povídali. Vymýšleli jsme, co dělat. Pak nás napadlo, že bychom mohli vydávat školní časopis. Jiný, než jsou ty běžné," vysvětluje první podnikatelské krůčky Michal.
"Miš-Maš měl svůj vývoj. Nejdříve jsme přinášeli ve velké míře jen vtipy, křížovky a vlastní tvorbu. Postupně jsme začali zaznamenávat dění ve škole. A pokračovali i na gymnáziu, ale tam už byla konkurence," usmívá se.
Po spojení s dalšími školními tiskovinami vznikl časopis - Gymlet. Michal se stal šéfredaktorem. Gymlet byl pravidelně vyhodnocován jako nejlepší středoškolský časopis. Ačkoliv byl mezi studenty opravdu hodně oblíbený, jeho tvůrci vymýšleli dál. "Byl to vlastně trik, jak zvýšit zájem. Do každého výtisku jsme vložili kupón, který majiteli zaručoval, že nebude zkoušen. Oslovili jsme vedení školy a to nám vyšlo vstříc. Dohodli jsme se, že nebude zkoušen student, který odevzdá kupón na začátku hodiny. Fungovalo to!" vzpomíná Michal. Kolegové na jiných školách začali nápad kopírovat. Byl to ale právě Michal Meško, který si v soutěži středoškolských časopisů odnesl cenu za nejpozoruhodnější šéfredaktorský počin.

První vydělané peníze

K dalšímu úspěchu pomohla také náhoda, i když při líčení souvislostí je zřejmé, že k ní hodně přispěla pohodlnost. Ani Michala neobešel klasický studentský problém - povinná četba.
Stejně jako řada spolužáků byl přesvědčen, že některé tituly překonala doba. Sehnal si proto o obsahu hotový referát. A nenechal si ho jen pro sebe. Vymyslel program a zveřejnil referát na internetu. A s ním mnohé další, které obstaral. "Nebyl jsem na to sám. Spojil jsem se s majitelem internetové domény referáty.sk Michalem Antošíkem a zprovoznili jsme stejnojmennou internetovou stránku. Bylo to před šesti lety. Přiznám se, že nás obrovský zájem zaskočil," říká. Potvrzuje, že to byla první aktivita, která mu vynesla slušné peníze. Stránku s kamarádem totiž výhodně prodali. S jeho dnešním byznysem má ale mnoho společného.
K bratrům Miroslavu a Jozefu Santusovým, majitelům knihkupectví Martinus se dostal vlastně také náhodou. Michal dlouho uvažoval o tom, jak by se prostřednictvím internetových referátů mohly nabízet přímo knihy. Hledal cestu. Zjistil, že s nápadem už přišli v Martině bratři Santusové. A tak je oslovil. "Zavedli jsme jednoduchý internetový prodej. Zeptali jsme se Michala, jestli by uměl udělat kvalitnější program. Zkusil to a povedlo se. Ocenili jsme to jeho přizváním jako společníka do naší s. r. o. Chceme, aby zákazníci cítili, že za naším internetovým obchodem jsou konkrétní lidé," vzpomíná na setkání s mladým nadšencem Miroslav Santus.
V současné době se roční obrat internetového knihkupectví Martinus.sk pohybuje v desítkách miliónů korun.