Prodat své oddělení stravovacích služeb a nákladový terminál se rozhodlo vedení Českých aerolinií. V říjnu hodlají ČSA takzvané catering a cargo vyčlenit do zvláštních dceřiných společností, které chtějí do února prodat.
Ztrátové ČSA se v budoucnu chtějí plně soustředit pouze na svou hlavní podnikatelskou činnost: pravidelnou leteckou přepravu cestujících. "Zásadním kritériem pro rozhodnutí o prodeji bude cena a optimální dohoda o zajištění služeb pro České aerolinie," uvedl prezident národního leteckého dopravce Radomír Lašák.
Z analýz, které si aerolinie udělaly, vyplývá, že jsou jedněmi z posledních velkých aerolinií, které si služby stravovací služby či cargo zajišťují samy. Letecké firmy obvykle služby nakupují od externích dodavatelů či je soustředí v rámci svých holdingů. Podobným způsobem postupuje například německá Lufthansa - cateringová společnost z její skupiny však poskytuje služby mnoha dalším aerolinkám.
Firmu zaměřenou na stravování nabídnou ČSA k prodeji jako celek, nákladní sekce rozdělí do dvou částí. Samotnou budovu cargo terminálu ČSA prodají, ale ponechají si nákladní přepravu na palubách letadel ČSA. Ta jim pomáhá plně vytížit letadla s cestujícími. Terminál může podle představitelů ČSA bez větších dopadů na společnost provozovat i jiný vlastník.
V obou případech bude součástí odprodeje také smlouva o zajištění služeb pro ČSA, ke kterým se nový majitel bude muset zavázat. K prodeji svého cateringového provozu ČSA včera rozeslaly možným investorům základní informace. Potenciální kupci pro cargo terminál budou osloveni v průběhu října.
Ze svých vedlejších činností si ČSA hodlají ponechat pouze ziskové DutyFree obchody na letišti v Ruzyni, které však z hlediska příjmů firmy nejsou významné.
Další ze služeb, jež mohou ČSA eventuálně nabídnout k prodeji, je údržba letadel. Vedení firmy je však zatím rozhodnuto údržbu ponechat a pokračuje ve stavbě nového hangáru za 850 miliónů.
K prodeji by mohla být také část ČSA, která se zabývá charterovou dopravou. Aerolinie si sice po Lašákově nástupu stanovily cíl být jedničkou v oblasti charterové dopravy, a proto chtějí zahájit jednání o koupi dominantního Travel Service. Avšak generální ředitel při prezentaci nové strategie připustil, že pokud tento plán nevyjde, je ochotný se charterové části zbavit.
Vedení Travel Service svou firmu prodat odmítlo, aerolinky navíc přišly i o významného klienta -- od listopadu od nich odejde CK Fischer a bude létat právě s konkurenční Travel Service.
Změny jsou součástí restrukturalizace aerolinií, která by měla národního leteckého dopravce v roce 2008 vrátit do černých čísel. Dosavadní výsledky však zlepšení hospodaření neukazují. Naopak po loňské půlmiliardové ztrátě vykázaly ČSA na konci prvního pololetí ztrátu ve výši 800 miliónů korun.
Aerolinie navíc musí uhradit další více než 1,1 miliardy ztrát z předchozích let.
ČSA proto kromě výnosů z prodeje dceřinných firem požadují i pomoc od hlavního akcionáře, kterým je český stát.
Lašák se na konci září sešel s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem a požádal jej o přibližně dvě miliardy korun, jež by stát aeroliniím poskytl formou navýšení jmění.