KNIHA

Hrabal/Peterka: Toto město je ve společné péči obyvatel
/Nakladatelství Paseka, 2006/

"Mám tak dobrý sluch, že kdybych byl policejním psem, tak bych měl to nejlepší žrádlo." Věta, kterou Bohumil Hrabal nejspíš zaslechl na některé z pražských ulic, je pouze jedním střípkem z desítek podobných, které spisovatel sbíral. Zapisoval si také leckdy absurdní a komické citace ze soudních síní ("Rodiče pocházejí z dělnické rodiny pro nedostatek finančních prostředků") a spolu s pouličními fotografiemi dokumentaristy Miroslava Peterky své postřehy v knižní úpravě poprvé vydal před více něž třemi desítkami let. Vznikl tak beletristicko-obrazový dokument o pražské ulici. Tragickokomické výpovědi výtržníků, znectěných žen či opilců Hrabal střídá s popisy světic a světců a jejich atributů. Jakoby čtenář-chodec míjel kromě lidí také sochy. V knize se tak střídá obyčejné s bizarním, vznešené a věčné se "sprostým".
Peterkovy fotografie zachycují výkladní skříně, rozkopané ulice, pospíchající chodce i rozpadající se staré domy. Takto nasnímaná Praha je krásným, trochu melancholickým místem, čekajícím na svou záchranu. Hrabal sám, v textu zařazeném v novém vydání knihy na úvod, říká, že by bylo krásné po letech jeho zápisky s Peterkovými fotografiemi znovu vydat - pro srovnání. Nakladatelství Paseka mu jeho přání nyní splnilo. Magdalena Čechlovská

HUDBA

Arrested Development:
Since The Last Time
/Vydavatel: Warner Music/
Co se u klasiků prosluněného pozitivního rapu Arrested Development změnilo od té doby, co jsme o nich naposledy slyšeli? Vůbec nic. U této skupiny, která na počátku devadesátých let přišla se sociálně laděnými texty zasazenými do odlehčeného beatu, jako by se zastavil čas. Stále dokážou dát svým rýmům smysl a nadále nacházejí v hiphopu tu veselejší funkem nabitou stránku. A kdyby hiphop sám nebyl dost pozitivní, jsou tu i vkusné r'n'b refrény, brazilské rytmy a sbory předškolních dětí. Tato deska sice nepřepíše dějiny černé hudby, přesto je stejně jako zbytek tvorby kapely nadmíru živá, taneční a příjemně hitová. Tím, že nejsou sebestřední a povýšení, mohou Arrested Development působit zastarale. Jejich fanoušci ale vědí, že si kapela nemusí nic dokazovat, a hlavně pro ně toto album je.
Jindřich Volák

The Bird And The Bee
/Blue Note/Metro Blue/EMI/
Původně jazzový label Blue Note v poslední době čím dál častěji podniká výlety do přilehlých žánrových oblastí. Úspěšné a fundované, jak ukazuje i eponymní debut losangelského dua The Bird And The Bee. Pilotnímu singlu nazvanému F-cking Boyfriend se dokonce v prvním zářijovém týdnu podařil průlom na první místo tanečního žebříčku Billboardu. Ovšem duo, které tvoří mladá písničkářka Inara George (zazpívala si sbory třeba s Jacksonem Brownem) a multiinstrumentalista Greg Kuskin, není zajímavé pouze z komerčního hlediska, ale také umělecky. Za východisko si dvojice zvolila jazzové standardy a brazilský jazz šedesátých let, ale dokázala inspiraci invenčně přeložit do aktuálního tvaru. V chytře napsaných písních se potkává nu-jazz i downtempo, nabízejí se styčné body s hudbou Björk či Cocteau Twins. Možná bychom mohli nahrávce vytknout jistou chladnou intelektuálnost, tu však bohatě vyváží neotřelost melodických nápadů.
Tomáš S. Polívka