Díla bývalých a současných studentů z ateliéru Václava Stratila na fakultě výtvarných umění brněnského Vysokého učení technického vystavuje ještě do neděle vlivná soukromá Galerie Brno. Výstava shrnuje výsledky letošního malířského sympozia mladých výtvarníků. Letní sympozia začala Galerie Brno pořádat již předloni.

Sympozia jsou jasně vyhraněná a soustředí se na okruh umělců spojených s určitým profesorem vysoké výtvarné školy. V uplynulých letech to byli Jiří David a Vladimír Skrepl.

Galerie Brno se soustředí především na prezentaci konceptuálně laděných směrů malby. Tomu odpovídá i výběr autorských okruhů pozvaných na sympozia. Konceptuální tendence dotvrzuje Václav Stratil, který svá díla nevytvořil během sympozia, ale pracuje na nich v současnosti přímo ve výstavních sálech za přítomnosti diváků.

O generaci mladším Stratilovým studentům už není vlastní jeho posthippiesácký exhibicionismus. Jsou niterní, individualističtí a koncentrovanější. Obě generace ale spojuje vyrovnávání se s vnitřními traumaty a důraz na práci s plochou a linií.

Obrazy Ivety Plné zachycují předměty připomínající kulisy z meziválečných německých expresionistických hororů. Monochromní barevnost evokuje tonalitu černobílých filmů. Minimalistické pojetí přispívá k intenzitě vnitřního napětí. Tematiku nočních můr popisněji zpracovává Anežka Hošková, která převádí španělská barokní mysteria do současného jazyka ovlivněného comicsem i dnešní hudební subkulturou.

Sexuálně explicitní malby Aloise Stratila s hororovou tematikou nepracují, ale systematické opakování jednoho motivu hovoří o obdobném výtvarném zhmotnění vnitřních autorových obsesí. Pocit smutku prostupuje i lyrické práce Věry Kotlárové a Zdenky Nečesané. Nečesaná do malby převádí estetiku koláží. Kotlárová se věnuje abstraktní tvorbě založené na hnětení barvy pomocí prstů.

Jan Šrámek vystavuje počítačové tisky a animace, jejichž aktéry jsou lidé transformovaní do podoby zvířat, žijících izolovaně uprostřed sídlišť. Společně s malbami Ivety Plné jsou Šrámkovy animace nejvýraznějšími pracemi výstavy.

obraz_digit_lni_tisk.jpg
Nejvýraznější účastník brněnského sympozia Jan Šrámek vystavuje i tento digitální tisk, který vytvořil s Filipem Neradem.