Kapesní satelitní navigace GPS během posledních dvou let v Evropě převálcovaly vestavěné navigace v automobilech. Kvalita těchto malých přístrojů citelně vzrostla, naopak jejich ceny výrazně zlevnily.
Chytré telefony vybavené GPS příslušenstvím a navigačním softwarem, kapesní počítače, ale i nové osobní satelitní navigace "vše v jednom" prožívají boom. Kombinují satelitní GPS přijímač, miniaturní, obvykle dotykovou LCD obrazovku a navigační software.
Trh s osobními satelitními navigacemi ve střední a východní Evropě, na Blízkém východě a v Africe obrovsky narostl - ze dvou a půl miliónu přístrojů prodaných v roce 2004 na šest miliónů v roce 2005. A letos se počítá s více než osmi milióny kusů, přičemž největší zájem kupců vyvolaly letní dovolené.
Přenosné či osobní satelitní navigace tak vytlačují z trhu integrovaná navigační řešení v osobních automobilech. Jaké jsou hlavní důvody? Především výrazně nižší cena, snadné přenášení (dají se tedy použít ve více autech), menší riziko odcizení (pokud si přístroj vezmete z vozidla s sebou) a mnohostranné uplatnění (například na kole, motocyklu či při pěších výletech).
Největší význam hraje navigační software. Ten totiž do značné míry určuje, jak dobře navigace funguje a jak snadno se s ní pracuje. A právě v této oblasti jsou kapesní navigace často mnohem dál, než ty integrované ve vozidlech přímo od výrobce.
Zatímco prodejci automobilů počítají s tím, že navigace v autech pracuje s životním cyklem v délce pěti a více let, u kapesních a osobních satelitní navigací se jedná o jeden až dva roky. Nové funkce jsou tak u kapesních navigačních řešení přidávány podstatně dříve. Jejich software lze navíc mnohem snáze aktualizovat. Naprostá většina přístrojů se dá propojit s PC a nahrát do nich novou verzi navigačního programu či aktualizované mapy z CD nebo z internetu.
O tom, jak pestrý je trh osobních a kapesních satelitních navigací GPS, svědčí následujících pět kategorií.

Ruční navigace pro dobrodruhy
První přenosné GPS navigace, které někteří turisté používají dodnes, se na trhu objevily počátkem devadesátých let. Mezi typické zástupce patřily přístroje značky Garmin. Využívala je i americká armáda během osvobozování Kuvajtu v operaci Pouštní bouře v roce 1991. Ruční navigace obvykle nabízejí pouze základní informace (souřadnice, nadmořskou výšku), případně jednoduché mapy. Výhodou je velká odolnost a univerzální použití (v kombinaci s klasickou mapou).


Všestranné kapesní počítače
Kapesní počítače PDA (Pocket PC či Palm) byly první platformou, na níž se satelitní navigace stala masovým komerčním produktem. Nabízely totiž relativně levný a výkonný hardware s barevnou LCD obrazovkou, který stačilo doplnit o GPS přijímač a vhodný software. V současné době lze již zakoupit přístroje Pocket PC s vestavěnou GPS anténou, či dokonce v kompletní sadě s navigačním softwarem a příslušenstvím pro použití v autě.
Jejich ovládání vyžaduje o něco větší zručnost než v případě přenosných navigací typu "vše v jednom". Na druhou stranu nabízejí možnost volného výběru jednoho či více navigačních programů. Navíc se dají s jejich pomocí používat klasické mapy v digitální podobě. V případě Česka stojí za zmínku například mapové balíky Smart Maps obsahující jak klasický autoatlas s podporou GPS, tak i cykloatlasy a mapy pro pěší turistiku.

Jednoduché ovládání osobní navigace
Společností, která trh s osobní navigací v letech 2004 a 2005 výrazně rozhýbala, je holandský TomTom. Firma původně v roce 2002 vyvinula svou aplikaci TomTom pro použití v kapesních počítačích. Už v roce 2004 ale přestavila první integrovaná řešení TomTom Go. Mezi největší výhody osobních satelitních navigací patří přijatelná cena. Ta se pohybuje od 10 tisíc korun u nejlevnějších přístrojů s mapou České republiky až po přibližně 20 tisíc za nejdražší a nejlépe vybavené modely obsahující kompletní mapu západní a střední Evropy. Dalšími důležitými přednostmi je univerzálnost a velmi jednoduchá instalace i ovládání.


Chytré telefony s navigací
Takzvané chytré telefony mohou coby navigace fungovat podobně jako kapesní počítače. Poté, co je vybavíte GPS anténou a příslušným softwarem, nabízejí někteří operátoři (v Česku například Telefónica O2, dříve Eurotel) navigaci kombinací GPS antény a služeb GSM sítě. Vaši polohu tedy i nadále určuje GPS, veškeré mapové podklady a výpočty tras zobrazené na displeji telefonu zajišťuje server operátora prostřednictvím datových přenosů GPRS.
Pro využití služby je ale třeba mít telefon podporující Java, Symbian, Windows Mobile či Pocket PC. Měsíční poplatek činí 145 korun za navigaci po Česku a 195 korun za Evropu. K tomu je ale ještě třeba přičíst poplatky za rychlý přenos dat prostřednictvím GPRS. Ty při paušálním účtování činí 599 korun měsíčně (v případě roamingu v zahraničí jsou pak ještě výrazně vyšší).

Satelitní navigaci využívají dopravci
Satelitní navigace hraje stále větší roli při sledování vozidel. Díky ní mají autodopravci neustálý přehled, kde se jejich kamióny právě nacházejí. Navíc tak lze automaticky vést jízdní knihy, systém pomáhá i v logistice. Vedle profesionálních navigací (například pro řidiče kamiónů) jsou stále rozšířenější kombinované systémy. Ty určují polohu pomocí GPS, zatímco při navigaci a přenášení údajů o pohybu vozidel využívají GSM sítí. Takové řešení dodává například Telefónica O2 (Eurotel Car Control) či menší firmy ve spolupráci s T-Mobile a dalšími operátory (například společnosti GANYMED CZ, Sunnysoft a GT Technology).


Navigační programy a digitální mapy
Z navigačních programů je nejprodávanější software TomTom Navigator 5. Obsahuje mapy zemí západní a střední Evropy včetně ČR a stojí 4900 Kč. Alternativami jsou Navigon Mobile Navigator 5 (západní a střední Evropa včetně ČR, Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska za 4190 Kč) či Dynavix Mobile 2005 (ČR a podrobná mapa západní Evropy za 5300 Kč).
Pro toho, kdo cestuje spíše na kole, či hodlá využívat kapesní počítač s GPS pro pěší turistiku, budou patrně zajímavější mapy z řady Smart Maps. Ty vyrábí česká společnost Plan Studio. Vedle digitálních autoatlasů a městských map s podporou GPS navigace patří do řady Smart Maps zejména digitální cykloatlasy a turistické mapy pokrývající celou ČR. Mapy lze kupovat jednak samostatně (jednotlivé turistické mapy za zhruba 400 Kč, cykloatlas či autoatlas přibližně za 1000 Kč, mapy měst za 250 až 750 Kč) nebo v různě kombinovaných sadách. Velmi podrobnou digitální mapu Česka a Slovenska PocketKim (či PalmKim) s podporou základních navigačních funkcí nabízí za 4600 Kč rovněž společnost Tranis. Většina uvedených navigačních programů a map je určena pro kapesní počítače Pocket PC či PALM, některé lze ale zakoupit i ve verzích pro chytré telefony s operačním systémem Symbian.

Turistické hrátky se satelity
Jedním z posledních zábavních hitů jsou hry a outdoorové aktivity založené na GPS. Příkladem může být třeba Geocaching - turistická, navigační a internetová hra. Spočívá v tom, že někdo ukryje na neznámé místo schránku (cache), na internetu zveřejní její souřadnice a případně doplňující informace. Úkolem ostatních pak je tuto schránku pomocí informací na internetu a přístroje GPS hledat. Nálezci se zapíšou do sešitku uloženého ve schránce, případně si jako suvenýr vyberou cosi z obsahu a výměnou do ní vloží něco svého. Během krátké doby se geocaching stal doslova světovou mánií.

Jak funguje GPS?
Systém Navstar GPS, vyvinutý a provozovaný americkým ministerstvem obrany, sestává minimálně ze 24 satelitů obíhajících na kruhových orbitách ve výšce 20 200 kilometrů nad Zemí. Pro určení polohy je třeba přijímat data minimálně ze tří satelitů. Přesnost civilního signálu je čtyři až dvacet metrů, ale je možné ji zvýšit na na jeden až tři metry.

060815_IN_02.jpg
Většina navigačních přístrojů pro automobily umožňuje přepínat mapy mezi zobrazením 2D a 3D. Na odbočování upozorňují přístroje předem.
Foto: blaupunkt

060815_IN_03-1.jpg
Navigační software instalovaný v PDA se stejně jako ostatní funkce ovládá dotykovým perem stylus. Software lze ovládat i hlasem. Některé přístroje mají také funkci telefonního hands free.
Foto: hn - Ondřej Besperát

060815_IN_03-2.jpg
Obrazovka GPS se v automobilu umisťuje do přirozeného zorného pole řidiče. Díky hlasové komunikaci se navíc řidič na přístroj nemusí dívat příliš často.
Foto: Blaupunkt

Autoři jsou redaktory časopisu PC World