Když ve společnosti Henkel vyhlásili letošní rok obdobím inovací, snažili se zejména o to, aby netradičním způsobem podpořili myšlení zaměstnanců. A zábavnou formou je povzbudili při vymýšlení nových produktů. Tak se jednoho červnového dne sešli a uvařili si polévku.
Zní to jako dětská hra? Nikoliv. To jen pracovníci netradiční formou stmelovali svůj tým. Proto, aby podpořili své kreativní myšlení, společně přišli na novinky a přitom využili potenciál jednotlivců.

Poznej svého kolegu
Cílem bylo propojit zaměstnance z různých divizí, kteří se dostanou do pracovního kontaktu jen minimálně, případně vůbec. "Poznal jsem některé kolegy a kolegyně ve více osobních situacích než pouze při běžném jednání ve firmě," vzpomíná Aleš Pastorek, ředitel divize kosmetiky Henkel.
O kulinářské umění a výslednou chuť pokrmu zas až tolik nešlo, hodnotil se především dobrý nápad spolu se zajímavým přednesem. "Aktivity byly velmi různorodé, fyzicky náročnější disciplíny vyvažovaly soutěže více orientované na zručnost či myšlení. Zajímavé bylo propojení různých schopností - nestačilo pouze uvařit chuťově dobrou polévku, šlo i o to, jak ji co nejlépe prodat," vzpomíná.

V hlavní roli skupina
Podobné akce zaměřené na zkvalitnění týmové práce a posilování vztahů mezi zaměstnanci jsou v poslední době oblíbené, připravuje je stále více firem. "Teambuilding je o budování týmu, napomáhá lepšímu poznávání lidí, dává důkladnou zpětnou vazbu. Umožňuje pochopit, jak tým funguje v různých situacích," vysvětluje Petr Kalenda z Image Lab.
Společnosti vybírají mezi dvěma typy - zábavou, relaxací a aktivitou, tedy nejrůznějšími programy, kde dominuje spíše fyzická síla a adrenalin než odpočinek. Vždy je důležitá spolupráce mezi členy týmu a schopnost domluvit se. Akce uskutečněné mimo prostory kanceláře umožňují poznat zaměstnance z jiné než pracovní stránky. Pomáhají odkrývat vztahy ve společnosti, problémy mezi jednotlivci a odděleními. "Součástí bývá individuální diagnostika, třeba se zjišťuje, jak kdo reaguje v určitých situacích. Často se stává, že překvapí ti, od kterých by to nikdo nečekal. Podřízení pracovníci mohou odhalit svůj talent na vedení ostatních," tvrdí Petr Kalenda.
Výhodou podobných setkání je, že se zaměstnanci poznají v jiném, nezvyklém prostředí a v neobvyklých situacích. "Často dochází k prolomení bariér nebo i dřívějších konfliktů, které se posunuly až do osobní roviny. Kurs potom může působit jako určitý katalyzátor vztahů, ve firmě je najednou mnohem větší otevřenost, vstřícnost a zejména ochota spolupracovat," říká Petr Hlubuček ze společnosti Inspira.

Jak ven z krize?
Teambuilding najde uplatnění zejména tam, kde je potřeba stmelit pracovní kolektiv, vybudovat novou skupinu, ale i v situacích, kdy to ve firmě začne skřípat. "Zadáním kursu může být i řešení krizové situace, která by mohla ve firmě nastat," vysvětluje Petr Hlubuček. "Potom lze například v rámci strategické hry navodit podobné situace, se kterými se firma potýká."
Přitom není důležité, jak taková hra dopadla, ale to, k čemu během ní došlo. Prvotním cílem je vyřešení aktuálního problému. Navozené situace mohou být shodné s těmi z běžného fungování firmy. Hovořit o hře je ale mnohem snadnější, protože nikoho neohrožuje a zpětná vazba může být otevřená.
Vždy je důležitá dobrovolnost než povinná účast. "Program musí být sestavený tak, aby si užili všichni, bez ohledu na věk a fyzickou kondici. Je to o motivaci a efektivní komunikaci. Samozřejmostí je důkladná příprava a sladění potřeb podle všech zaměstnanců," říká Petr Kalenda.
Na kolik podobné setkání přijde? Záleží na počtu zúčastněných, zvoleném programu, lokalitě a velikosti společnosti.
Na jednodenní akci pro osm zaměstnanců může stačit deset tisíc, firmy však často platí podstatně více, až statisíce.
Teambuildingové kursy většinou trvají jeden až tři dny, reali-zují se pro všechny zaměstnance současně a mimo prostory kanceláře, což náklady ještě více zvyšuje.

Autorka je spolupracovnicí redakce