Ani čárku by nezměnil na novém silničním zákonu ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). "Je potřeba se smířit s tím, že zákon zkrátka platí," říká Šimonovský.


HN: Premiér Paroubek vás vyzval, ať sepíšete analýzu, jak by se dal zákon upravit, aby nebyl tak přísný. Co mu napíšete?
Já nevím, co pan premiér očekává. Může čekat jen změnu zákona, která by trvala řádově měsíce. Tato vláda chtěla zlepšit bezpečnost na českých silnicích, a to se jí teď může podařit. Dosavadní zákon nebyl vymáhatelný, takže si řidiči dělali na našich silnicích cokoli.


HN: Jak hodnotíte první dny fungování bodového systému?
Byl to jednoznačně nejlepší víkend za posledních téměř dvacet let. Už jen porovnání pátku, kdy bylo šest mrtvých, se sobotou a nedělí, kdy zemřeli dva lidé, svědčí o tom, že je zákon účinný.


HN: Říkal vám někdo z kolegů ve vládě ještě předtím, než začal zákon platit, že jsou postihy moc přísné?
Nikdo neměl nikdy žádné výhrady. Jenže řidiči jsou voliči. A body občas politici chtějí vytřískávat z čehokoli.


HN: Přesto, není až moc kruté, že podle zákona musím za padesát jedna kilometrů v hodině v obci dostat pokutu a že policista mi nemůže jen domluvit?
A co byste chtěl? Pokutu až za jedenašedesát nebo za jedenasedmdesát? Přece zákon musí mít nějakou hranici. Ta je v tomhle případě od padesáti do sedmdesáti kilometrů v hodině, to je jedna skutková podstata, druhá od sedmdesáti kilometrů víc. A to jsou nastavené limity. Kdyby byly od šedesátky, tak by se také říkalo, že pokuta za 61 kilometrů je už špatně. Prostě kdo chce jet padesátkou, ať ji dodržuje. Kdo pojede víc, páchá přestupek - ta volba je na každém.
Padesát jedna nebo padesát devět, to už je otázka posouzení výše pokuty. V zákoně jsou takové rozsahy pokut, aby úředník mohl zvážit nebezpečnost toho přestupku. A to je správné.


HN: Co tedy bude podle vás dál se silničním zákonem?
Po analýze - a ne po takové, která trvá jeden týden, ale řádově měsíce - jsem připraven se k zákonu vrátit. A po zkušenostech například z Irska předpokládám, že by se mohl dokonce ještě zpřísnit. Tak jako ho postupně zpřísnili například také ve Francii nebo v Rakousku.
Související