Jazyky se vlastně lidé učí po celý život a zvláště poslední doba se znalostí jiného než rodného jazyka obzvláště dožaduje. Učí se je děti v mateřské škole i obyvatelé domovů důchodců, ve školách, v individuálních, skupinových, firemních kurzech, více či méně intenzivně a s větším či menším úspěchem. Generace současných padesátníků žehrá na doby minulé, kdy se povinně učila ruština a teď by byla potřebná spíš angličtina nebo němčina a chtíc nechtíc se učí, neboť zaměstnavatel, úřad, doba či vlastní ctižádost si to žádá.
Nedávný pražský workshop HR živě s názvem "Jak se dostat do řečí 2" se věnoval firemnímu jazykovému vzdělávání. Dvojka v názvu znamenala, že už tu jeden takový loni byl, a protože jeho účastníci byli velmi spokojeni s informacemi, které na akci získali, uspořádala společnost inSITE s.r.o. a server EduCity workshop další. Workshop byl určen především manažerům zabývajícím se vzděláváním ve firmách, neboť právě jim měl zprostředkovat informace, jak to dělají jinde, umožnit výměnu zkušeností. Účastnili se jej i zástupci Asociace jazykových škol a některých jazykovek jako reprezentanti "druhé strany" vzdělávacího procesu. Počet účastníků byl omezen cca na 50, aby všichni měli možnost vzájemně se poučit o vlastních koncepcích, představit druhým vlastní pohled na jazykové vzdělávání.
Ve firmách jako je např. ČSA či RadioFreeEurope/RadioLiberty je znalost jazyků nezbytností. Proto také zkušenosti z takových firem mají cenu zlata: jaké formy kurzů volí (v ČSA jsou to buď dlouhodobé pravidelné kurzy dvakrát po dvou hodinách týdně, krátkodobé Refresher kurzy o 20-40 vyučovacích hodinách, semináře zaměřené na konkrétní téma nebo gramatický problém, individuální výuka i samostudium), kdo učí a jak je výuka organizována (v RFE/RL mají s jazykovou školou uzavřenu smlouvu, v rámci které sedí zaměstnanec školy přímo ve firmě, koordinuje výuku a zabývá se běžnou agendou s výukou spojenou, přičemž jeho mzda je zahrnuta v ceně za vyučovací hodinu a firma nic navíc neplatí apod.), jak testují znalosti svých zaměstnanců, jak je prověřují (v ČSA mají zavedenu stupnici znalostí 1-6, existuje i interní norma o nezbytných jazykových znalostech pro to které pracovní místo, ověřování znalostí probíhá už při výběrových řízeních a potom před zařazením do kurzu a po jeho absolvování, popř. na žádost vedoucího pracovníka, testy jsou klasické ústní a písemné a osvědčení má platnost podle úrovně znalostí, čím je úroveň nižší, tím je kratší i platnost certifikátu).
Účastníci workshopu nejen poslouchali, ale ptali se a diskutovali a na závěr celou akci zhodnotili. Shodli se na tom, že v každé prezentaci bylo obsaženo hodně zajímavostí, praktických rad a inspirací, jak řídit a budovat výuku jazyků ve vlastních firmách:
- je nutné uvědomit si vstupní požadavky na výuku a stanovit cíle;
- dobrá je myšlenka interních lektorů po vzoru ČSA;
- užitečné jsou intenzivní profesní kurzy;
- sankce jako motivace pro zlepšení úrovně jsou nutné;
- výhodou je sledování výsledků skrze elektronickou databázi;
- základní je nastavení pravidel;
- výhodná je možnost porovnání různých koncepcí jazykové výuky v různých firmách;
- dobře provedené výběrové řízení na jazykové školy usnadní mnohé.

Bc. Věra Báčová, metodička vzdělávání v České pojišťovně a.s. se letošního workshopu účastnila podruhé. "Loni jsem tu posbírala spoustu nápadů, které se mi podařilo zavést ve společnosti, ale časy se mění a letos už je zase zapotřebí něco nového. Například hledám odpověď na otázku, jak řešit problém, kdo se má vzdělávat a kdo ne - když pracovník kupříkladu jazyk ani nevyužije, ale studovat by chtěl. Na druhé straně call centra, kde jsou jazyky nezbytností, zase zaznamenávají vysokou fluktuaci - vyplatí se tedy investovat do jazykového vzdělávání lidí, kteří stejně za krátko odejdou? Problematická je i když nadřízený vyžaduje, aby se jeho lidé učili cizímu jazyku, ale po pracovní době, což pro mnohé jeho podřízení není vůbec přitažlivé. Organizace vzdělávání v tak rozvětvené firmě, jakou je naše, není jednoduchá záležitost - i testy bych měla ráda specifikované podle pracovišť a ne jenom univerzální... Každopádně mi workshop opět dodal novou inspiraci - například onen pracovník jazykové školy přímo ve firmě je velmi zajímavý nápad."