Mladíci z Wall Streetu objevili internetové deníčky

Mladí bankéři z Wall Streetu objevili novou zálibu: když zrovna neuzavírají obchody za milióny dolarů, čtou internetové deníčky, které jsou výhradně o nich.
Dozvědí se tam, kam jít, když chtějí "sbalit" mladou, krásnou a hlavně bohatou bankéřku. Nebo kde mohou utrácet.
Jeden takový internetový deníček píše ve svém podkrovním bytě v East Village v New Yorku Amit Chatwani. "Blog" pojmenoval Leveraged Sell-Out.
Každý článek si do čtyř dnů od zveřejnění přečte v průměru třicet tisíc návštěvníků. "Lidé evidentně touží vědět o téhle kultuře všechno," řekl deníku International Herald Tribune Chatwani, který sice sám na Wall Streetu nepracuje, ale informace získává od svých přátel - bankéřů, kteří ve finančním centru světa pracují.

Leveraged Sell-Out, DealBreaker a půl tuctu dalších internetových deníků získávají na popularitě i mezi mladými bankéři. Na těchto stránkách se mísí blogování, tradiční zvyk mnoha mladých zaměstnanců Wall Streetu, se starší tradicí vnitřních memoárů. Mezi ně patří například kniha "Liar's Poker" od Michaela Lewise, která vypráví příběh obchodníků s dluhopisy ve firmě Salomon Brothers v osmdesátých letech.
Jen v několika příštích měsících začne pracovat v newyorských firmách obchodujících s cennými papíry kolem čtyř tisíc studentů či absolventů obchodních škol. Čeká je náročný stohodinový pracovní týden, kdy hlavní náplní jejich práce bude většinou příprava prezentací, všestranná pomoc starším bankéřům či počítačové modelování.
"Už bylo načase, aby o tomhle životě vznikly nějaké blogy," říká Johanna Tyburski, která v březnu opustila po šesti letech pobočku Credit Suisse v New Yorku. "Tenhle život je šílený a neskutečný a pojí se s ním i specifický druh humoru," říká Tyburski.
DealBreaker, dva měsíce starý blog, který se sám nazývá bulvárním plátkem, navštíví každý den v průměru třicet tisíc lidí, říká Elizabeth Spiers, která je jeho vydavatelkou a hlavní autorkou. Více než osmdesát procent čtenářů jsou muži a šedesát osm procent návštěvníků pracuje ve finančních službách. Průměrný věk je dvacet devět let.
"Lidé milují tyhle klepy," říká Spiers. "Je zcela jedno o jaké profesi píšete. Lidé pořád chtějí sex, drogy a rock-and-roll." Dalším podobným blogem je BankersBall. Ten začal fungovat v říjnu minulého roku a nabízí například rubriky "Elegantní bankéř", kde lze najít tipy na nejlepší obchody s konfekcí na Manhattanu či "Zeptej se bývalé bankéřky", což je jakési poradenství týkající se lásky a bankovnictví. Blog uveřejňuje také klávesové zkratky používané v aplikaci Microsoft Excel, který je hlavním nástrojem mladých bankéřů při vytváření finančních modelů. Minulý týden BankersBall také zveřejnil průměrné platy, které mají zaměstnanci firem spravujících a investujících soukromý kapitál v prvním až třetím roce. Jen pro zajímavost - průměrný plat za první rok včetně bonusů činí 172 tisíc dolarů.
Vzhledem k tomu, že zaměstnancům firem na Wall Streetu hrozí za zveřejnění informací o klientech či vnitřní politice společností vyhazov, píší většinu těchto blogů jejich známí a kamarádi působící mimo tyto firmy. Ti přirozeně zdroj svých informací tají. Amit Chatmani získává například informace od svých bývalých kolegů z elitní ligy škol Ivy League (Břečťanová liga). Jak říká Douglas Rae, profesor na School of Management v Yale: "Jsou prostě věci, které chtějí tito lidé sdělit svým vrstevníkům, a které si jednoduše nemohou dovolit říct svým nadřízeným."
Zatímco tedy mladé blogující bankéře mohou čekat velké problémy, stránky jako Leveraged Sell-Out jsou volně přístupné na počítačových terminálech firem Goldman, Lehman Brothers Holding, J.P. Morgan Chase, Morgan Stanley a Credit Suisse.
Ve společnosti Merrill je přístup zamezen pouze u těch stránek, kde je možné chatovat, neboť podle mluvčí společnosti Seleny Morris: "Společnost nemůže neustále dohlížet a zadržovat či archivovat veškeré informace."
Čtenářská obec stránek, jako je ta Chatwaniho, je ovšem stále malá v porovnání s počtem čtenářů, kteří navštíví například blog Boing Boing, který je zaměřený na populární kulturu a technologie a obrací se k širší veřejnosti. Podle serveru Technorati je Boing Boing dokonce nejnavštěvovanějším anglicky psaným blogem na světě, v dubnu ho denně navštívilo v průměru 758 141 lidí.