Kdyby všechno zboží zlevňovalo tak rychle jako elektronika, nevěděli bychom, co s penězi. Současné cenovky u zboží ukazují jen zlomek ceny před pár lety.
"V roce 2002 jsme například prodávali plazmový televizor s úhlopříčkou 106 centimetrů za dvě stě padesát tisíc, letos stojí dobře vybavený značkový přístroj i pod čtyřicet tisíc korun," dokumentuje propad cen Jiří Řízek, šéf řetězce Electroworld.

Příčiny: konkurence a vývoj
Rychlost, jakou ceny v posledních letech klesaly, se navíc zvyšovala. "Padesátiprocentní cenový pokles trval u starších technologií čtyři roky, vlivem digitálních technologií zrychlil na jeden až dva roky," říká Robert Stránský ze společnosti GfK, která se zabývá výzkumem trhu.
Do budoucna se ale podle odborníků nedá očekávat, že propad bude pokračovat tak rychlým tempem. Zlevňování se ale určitě nezastaví. Jedním z jeho důsledků je také to, že lidé za stejné peníze získají mnohem více. "Za poklesem cen je hlavně technologický vývoj a rostoucí konkurence na trhu," říká Pavel Sláma, ředitel sítě obchodů Datart.
Podle něj budou nejvíce klesat ceny plochých obrazovek a digitálních fotoaparátů s více megapixely. Na trhu se už nyní objevují třeba šestimegapixelové přístroje za cenu pod pět tisíc korun. Ty se také pomalu stanou nejprodávanější. Fotoaparáty jsou dobrým důkazem toho, jak se s vývojem mění i požadavky kupujících. Ještě předloni lidé kupovali hlavně tří- a čtyřmegapixelové přístroje. Loni už si přes šedesát procent zákazníků z obchodu odnášelo fotoaparáty, na nichž byla hranice rozlišení snímku označena číslem čtyři nebo pět.
Dohromady Češi jen za fotoaparáty loni podle analytické společnost IDC utratili 138,2 miliónu dolarů. To je o sedm procent méně než předloni, přestože lidé koupili o pětinu přístrojů více. Dosáhnout vyšších tržeb je při rychlém poklesu cen pro obchodníky složité. Daří se to většinou jen díky otevírání nových prodejen. To ale zase zvyšuje konkurenci, která tlačí ceny dolů.

Mizí pásky a staré televize
Pokrok také zapříčiňuje, že upadají některá odvětví. Například výroba klasických obrazovek. To pocítila i tuzemská továrna v Hranicích na Moravě na výrobu klasických obrazovek LG. Philips Displays. Ta se nedávno dostala do potíží kvůli klesajícímu zájmu o klasické televize. Hranické se podařilo krizi překonat jen díky větším obrazovkám, o něž je ještě zájem. Firma má zakázky ještě do konce roku. Další budoucnost je ale nejistá.
Téměř se neprodávají ani walkmany, které dnes stojí už i jen několik desítek korun. Dříve je vytlačovaly discmany, mnohem větší ranou byl ale nástup digitálních mp3 přehrávačů. Tyto malé krabičky pojmou až tisíce písniček. Ceny nejlepších sice přesahují i deset tisíc korun, ale k mání jsou i levnější. Třeba přístroj s pamětí 512 MB, který pojme několik hodin hudby, se dá pořídit i za méně než tisíc korun.
Kromě walkmanů také klesá zájem o videorekordéry. Například v zahraničních prodejnách řetězce Dixons už se ani neprodávají. Lidé dávají přednost výkonnějším dvd rekordérům.

Jak klesaly ceny televizorů