Počet cestujících odbavených na letišti Pardubice | ||||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
4814 | 6700 | 28 724 | 46 999 | 49 165 |
Jméno investora zatím nikdo nezná, ale podle ředitele letiště Víta Vavřiny je celý projekt víc než reálný a mohl by se realizovat do konce roku 2008. "Jednáme se společností Climax Fort Investmens. Ta nám předložila jasné záměry i důkazy o tom, že má připraveno přes 390 milionů dolarů určených na investice v Pardubicích," uvedl Vavřina. Podle jeho tvrzení chce firma postavit nový odbavovací terminál pro cestující, třílodní hangár, v kterém bude lakovna letadel a opravna se zkušebnou leteckých motorů, kromě toho na letišti vybuduje nové stáčiště pohonných hmot, dvě správní budovy, jednu pro správu a vedení letiště a druhou pro cizineckou policii, hasiče a celní správu, v plánu je také výstavba hotelu.
S těmito informacemi ředitele letiště neladí vyjádření zástupců magistrátu, který v současné době drží 100 % akcií společnosti EBA, která letiště provozuje. "Jméno skutečného investora neznáme, společnost Climax Fort Investmens z Dominikánské republiky je účelově založená firma, za kterou stojí skutečný investor. Tato je zahraniční a pak existuje ještě jedna česká, Czech Trading Holding z Rychnova nad Kněžnou," uvedl náměstek primátora Jiří Razskazov. Někteří zastupitelé jsou z jednání o tak velké investici přinejmenším rozpačití. "Zástupce firmy nám sdělil, že se jedná o naftové dolary, ale jméno neprozradil. V době, kdy se pomalu podepisují smlouvy, je to podivné," uvedla například zastupitelka Slavěna Broulíková.
Záměry na modernizaci pardubického letiště podporuje i Ministerstvo pro místní rozvoj. "Pardubické letiště může do budoucna značně pomoci Ruzyni. V současné době probíhají velmi intenzivní jednání o dalším rozšíření pražského ruzyňského letiště. Problém Ruzyně je v nedostatečné kapacitě. Je jasné, že jedno z nejbližší moderních letišť je v Pardubicích, proto jeho rozvoj podporujeme," uvedl Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj.
"Jsme na hraně kapacity, loni jsme přepravili 49 000 cestujících, letos to bude víc než 60 000 lidí. Roste i přeprava nákladů. Letos od nás chtějí létat některé společnosti do Tunisu, Bulharska, Černé Hory, na Krétu a několika dalších destinací, každý týden odbavujeme 4 linky z Moskvy. Probíhají i jednání s japonskými a čínskými zájemci. Oslovilo nás například vedení kolínské automobilky. Zjistili, že z Pardubic se po příletu dostanou do Kolína rychleji, než když projíždí z Ruzyně celou Prahu," říká Vavřina.
Pardubické letiště zatím stoprocentně ovládá město. Se vstupem investora dojde i k přerozdělení akciových podílů. Podíl města ve společnosti EBA, kam magistrát vložil pozemky získané od armády, klesne na 44 procent, investor získá 34 procent a nově Pardubický kraj 22 procent. Po dokončení všech jednání o tomto akciovém uspořádání bude zveřejněno i jméno investora. "Až bude vše dojednáno, investor se sám představí. V tuto chvíli však nedokážu odhadnout, kdy to bude," uzavírá debatu o budoucnosti letiště vicehejtman Roman Línek.
Pardubické letiště v minulosti končilo hospodaření se ztrátou, kterou sanovalo město navyšováním základního jmění. Nyní už druhý rok po sobě generuje provoz letiště zisk.
Autor je spolupracovníkem redakce