Jakou práci jste dosud odvedli? A opravdu se právě vy hodíte na volnou pozici? Odpovědi na tyto otázky zajímají specialisty na vyhledávání top manažerů ze všeho nejvíc. Nezaujmou je kandidáti, kteří v kariéře těkají z místa na místo. Nebývají totiž oborově či profesně vyprofilovaní. Neznalost cizích jazyků se odpouští jen velmi výjimečně. Kdo chce upoutat pozornost headhunterů, takzvaných lovců mozků, měl by se ve své branži pohybovat na špičce, pracovat v prestižní firmě, dbát o kultivované vystupování i zevnějšek. Ovšem to zdaleka nestačí.
Musíte působit v oboru, po kterém je momentálně poptávka. To znamená neustále na sobě pracovat, držet krok s vývojem. "Cílené budování kariéry, vzdělávání, prokazatelné výsledky, měřitelný úspěch. To vše manažera předurčuje k tomu, že bude vhodným kandidátem pro oslovení a nabídnutí zajímavé pozice," shrnuje Zdeněk Kaufmann, šéf headhuntingové společnosti Kaufmann & Partner.
K dobru kandidáta se nepočítají jen úspěchy, ale i prohry. Respektive způsob, jakým se s nimi vyrovnal. "Lovce" také zajímá, co kandidáta nabíjí energií, zda nežije jen svou prací, ale má i jiné zájmy. Vyváženost je vyhledávaným plusem, takže se v neposlední řadě pod drobnohled dostává i manažerova stabilita v osobním životě.

Podlézat nemá cenu
"Nesnažte se headhunterům nadbíhat - neradi se zaobírají lidmi, pro které právě nemají konkrétní pozici. Lezli byste jim na nervy," radí lovec talentů Jiří Leták. Nejčastěji se headhunterům snaží vlichotit manažeři z nižších a středních úrovní - zkoušejí se dostat nahoru také touto cestou. A může se jim to i podařit.
Ovšem úspěšný hledač pozná, zda se za touhou zviditelnit skrývá také kvalita. "Vynikající manažery vyhledávají lovci špiček sami a udržují s nimi dlouhodobé kontakty. Dělají to nejen ze společenských důvodů, ale i proto, že když jim zprostředkují dobrou pracovní nabídku, sami vydělají a jsou úspěšní," říká personální ředitel RWE Transgas Michal Urválek.
Pokud sníte o konkrétní firmě, do které byste se rádi dostali, snažte se svým jednáním a image odpovídat její kultuře. I tady platí - vrána k vráně sedá. "Není ale dobré mít pověst někoho, kdo se všemu přizpůsobí a neustále přikyvuje. Stejně tak jako nemá cenu kverulovat úplně proti všemu jen tak ze zásady," říká generální ředitel C & A Moda Aleš Drábek. Vyhledávaný manažer se podle něj už naučil prosadit si své v případě, že je to skutečně důležité a zároveň odhadne, kdy je lepší udělat ústupek. "Musí se smířit s tím, že ne vždy prosadí, co považuje za správné," tvrdí Drábek.
Na důvěryhodnosti ztrácí podle headhuntera Jiřího Letáka manažer, který se příliš okatě prezentuje na veřejnosti: "Čím větší publicita a tlačení svých předností přes golf, média, charitativní večírky a podobně, tím spíš je zjevné, že má nějak moc času. A taky to, že trpí sebestředností či jiným komplexem."

Pátrání jako v detektivce
Profese hledačů talentů se snoubí s přísnou diskrétností. Klienti se na ně totiž obracejí, když nechtějí, aby se prozradilo, že budou uvnitř firmy měnit významného šéfa. Nebo touží přetáhnout eso konkurenci, s níž ale ještě potřebují být chvíli zadobře.
Každý headhunter má své metody práce. "V mnoha případech se pouze slepě osloví manažeři na stejných pozicích u přímé konkurence, ve stejném oboru," říká Zdeněk Kaufmann. "Lovci" často volají na recepci či přes sekretářku a vydávají se za někoho jiného, jen aby získali číslo na mobil, nebo byli přepojeni na kandidátovu přímou linku. Někteří hledači mají takzvaný target list, seznam terčů svého zájmu, s poznámkami o jejich vývoji a pohybu. Hodně informací nalézají ve výročních zprávách a na internetu. Čerpají ze sítě lidí, kteří jsou kompetentní o kandidátovi něco říct - bývalí šéfové, kolegové, podřízení. Reference pak bývají důkladně prověřovány.

Jak upoutat pozornost
1. Pracujte v perspektivní významné firmě.
2. Buďte nejlepší v oboru, po kterém je momentálně poptávka.
3. Snažte se v rámci oboru dělat širší paletu činností, vidět souvislosti.
4. Udržujte kontakty s lidmi v branži.
5. Nesnažte se headhunterům nadbíhat.
6. Dbejte o svou dobrou pověst, kultivované vystupování i zevnějšek.