Rádi byste přidali peníze špičkovým lidem, ale není z čeho brát? Hýčkat je se vyplatí, protože zůstanou věrní vaší firmě a nenapadne je utíkat za výhodnějšími podmínkami ke konkurenci. Nabízíte-li nižší plat než jinde, zkuste to jinak. Odměňte kvalitní pracovníky tím, že jim pomůžete snížit výdaje - na telefonování, dojíždění či spoření. Postarejte se o jejich vzdělání, zdraví, kulturní nebo sportovní vyžití.
"Někteří zaměstnanci sice dají přednost přátelské atmosféře ve firmě, ale jak dokazují průzkumy, rozhodující bývají přece jen peníze," říká Milan Novák z poradenské společnosti Grafton Recruiment.
Přesvědčit zaměstnance o tom, že si mohou přilepšit díky nefinančním odměnám, není vždy jednoduché. "Když benefity nejsou dobře promyšlené, ani představené tak, aby lidé viděli, kolik peněz ušetří, nebudou jim důvěřovat," vysvětluje Milan Novák.

Podle skutečných přání
"Zaměstnavatel by měl nabídnout lidem právě ty výhody, o které opravdu stojí a které reálně využijí. Jinak je nemotivují a ztrácejí smysl," říká jednatel společnosti Invia Radek Stavinoha. Nemá význam nabízet výhody jen proto, že jsou levné, nebo ve firmě dosud neexistovaly. "Někdo totiž bude zívat nad novým perem, ale rozechvějí ho lístky do kina," přidává Petr Čížek ze společnosti Benefity.
Rozmazlujte zaměstnance s mírou, nejprve měsíčními, později třeba čtvrtletními výhodami. Všechny totiž mají totéž úskalí - rychle se na ně zvyká. "Lidé by neměli být odměňováni za odpracované hodiny, dosažený věk či roky praxe, ale skutečně za mimořádné výkony," pokračuje Petr Čížek. Ve firmách, kde manažeři nesledují výkonnost konkrétních lidí, volí jednodušší cestu - všem rozdají běžné výhody. Tím však zmizí jejich motivační účinek a nadprůměrní pracovníci se cítí nedoceněni.

Nabídka českých firem
Mnozí zaměstnavatelé nabízejí ve vlastní režii výhody v podobě prodloužených víkendů a volnějšího pracovního režimu. Anebo umožňují přístup na internet či vyřizování soukromých hovorů z práce.
Někteří z nich, převážně větší firmy se stovkami lidí, pak spolupracují s dodavateli benefitů, kteří je předkládají v jednom balíčku - v takzvané kafetérii. V čem spočívá? Zaměstnanci mají podle své pozice, odpovědnosti, množství a kvality odvedené práce přiřazen objem bodů nebo virtuálních peněz, za něž během daného období čerpají výhody ze širší nabídky. "U lidí jsou nejoblíbenější příspěvky na zdravotní péči, penzijní připojištění, vstupenky do kin či divadel a fitness center," říká Petr Čížek.
Částečná úhrada stravování je už tak rozšířený benefit, že jej pracovníci jako bonus ani nevnímají. Spolu s penzijním připojištění ale zaměstnavateli šetří mzdové náklady nejvíce. Přispívat na vzdělávání, kulturní či sportovní vyžití, nadstandardní zdravotní péči (vodoléčba, pobyt v lázních, masáže) se finančně tolik nevyplatí. Jde spíše o investici do kvalit, kondice a relaxace zaměstnance. Proto jsou tyto benefity spolu s využitím firemních aut, mobilů a notebooků nabízeny špičkám ve vyšších pozicích.

Inspirace v zahraničí
Nesmí-li na vaše pracoviště vstoupit jakékoli zvíře, pak vězte, že v Americe je jedním z benefitů zpříjemňujících pobyt v zaměstnání pes či kočka. Chcete-li se tam vyzpovídat, čeká na vás kněz. Speciálním benefitem je v USA stejně jako u nás půjčování firemního vozidla k soukromým účelům. Netradiční je ale poskytnutí hybridního vozidla s elektrickým pohonem, které má nízké emise. Američtí zaměstnavatelé ve velkých městech tak motivují své lidi k ekologickému myšlení.
Odměnu dostávají i ti pracovníci, kteří volí k životnímu prostředí šetrný způsob dopravy do práce, tedy používají jízdní kolo či metro. Společnost Yahoo bere své zaměstnance v pátek zadarmo do kina, General Mills jim umyje auto a David Weekly Homes je všechny odveze na výlet na exotický ostrov.
Japoncům by většina českých zaměstnanců mohla závidět pět měsíčních platů za rok navíc, takzvaný sedmnáctý plat. Běžné jsou finanční podpory při svatbách, narození potomka či v případě úmrtí v rodině.


Nejčastěji rozdávané benefity (zaměstnavatelé v procentech)

Nemocnice, policie, školy, státní správa
1. Stravenky 94
2. Kulturní vyžití 72
3. Rekreace 70
4. Pracovní podmínky 61
5. Věcné dárky 59
6. Zdravotní péče 57
7. Sport 54
8. Peněžní dary 48
9. Sociální výpomoc 42
10. Bytové půjčky 29

Soukromé firmy
1. Stravenky 70
2. Penzijní připojištění 36
3. Jazykové kursy, vzdělávání 27
4. Životní pojištění 26
5. Sport, kultura 16
6. Dovolená navíc 14
7. Příspěvek na dopravu 13
8. Věcné dárky 12
9. Podniková jídelna 10
10. Slevy na produkty firmy 8

Zdroj: Průzkum Sodexho Pass mezi 7000 účastníky.