Čeští návrháři se spojí, chtějí uspět v cizině

Když se loni pražské oděvní návrhářce Taťáně Kováříkové podařilo dostat ukázku své tvorby na módní přehlídku v Miláně, těšila se, že se jí otevřou nové obchodní příležitosti. Tím spíš, že si jí všiml místní tisk i odborníci.
Očekávaný efekt se ale nedostavil. "Obchodníci, kteří nakupují pro italské butiky, si neznámého jednotlivce nevšimnou - i když o něm třeba píší novináři. Jsou zvyklí jednat se silnými asociacemi," říká Lucie Blažková, Kováříkové společnice, která se v jejich firmě Tatiana stará o obchodní stránku. Teď se proto jedenáct předních designérských studií (s obratem mezi pěti a patnácti milióny ročně) rozhodlo, že se spojí. Jejich alianci Fashion Point zastřeší marketingová firma Fashion Point Praha (organizuje festivaly módy Prague Fashion Week).
A finanční podporu přidá i vládní proexportní agentura CzechTrade. Na první zahraniční akci v nizozemském Haagu přispěje stát téměř miliónem korun.

"Naším úkolem je podporovat export výrobků s vyšší přidanou hodnotou, s vysokým inovačním potenciálem - a do ní patří právě i autorská oděvní tvorba," vysvětluje Marek Houda z CzechTrade. "Chceme dát najevo, že se Praha stává novým centrem módy," dodal Houda. Ještě letos by se měli členové Aliance představit společně obchodníkům také v Polsku, napřesrok ve Francii.
Čeští výtvarníci nejsou v cizině úplně neznámí. Michaela Bakotová loni reprezentovala evropskou módu na přehlídce v Japonsku. Hana Havelková má několik zákaznic v Londýně a její modely doprovázejí pravidelně prezentace Škody Auto na světových veletrzích. A Martině Nevařilové, specialistce na pletenou módu, se dokonce podařilo získat v Holandsku obchodní zástupkyni, která dodává její zboží místním butikům. Podobných příležitostí má ale česká móda zatím velmi málo. Právě to by měla změnit nová aliance.
Oděvní výtvarníci, uzavření do malého českého trhu, totiž obtížně přežívají. Český zákazník se stále hodně dívá na cenu, movitější spotřebitel dává často přednost zahraničním značkám. "Vnímání dobré módy jako přirozené součásti kvalitního životního stylu je v Čechách pořád málo rozšířené," říká návrhářka Iška Fišárková. "Aliance je první aktivita, která nás může sjednotit. S nadějí na reklamní, obchodní a třeba i právní podporu na evropském trhu se v téhle branži lépe dýchá," dodává.